Infographic: Vorm, kleur en lettertype zijn de sleutel tot een perfect logo
Een goed logo is belangrijk voor je bedrijf omdat potentiële klanten je hier aan zullen herkennen en je logo zullen onthouden. Een logo is vaak het eerste wat klanten zien wanneer ze op zoek zijn naar een bedrijf. Bij het opstarten van je onderneming is het ontwerp van het logo één van de eerste dingen om over na te denken. Als je duidelijk op papier hebt staan wat je als bedrijf uit wil stralen, is het tijd om dit om te zetten in iets visueels: een logo. Dit kan veel over de identiteit van je bedrijf vertellen. In dit artikel lees je alles over de elementen voor een goed logo: vorm, kleur en lettertype.
Een goed logo past bij je bedrijf
Een logo is één van de elementen waaruit de identiteit van een zaak bestaat (branding). Places Nieuws schreef eerder dit artikel over branding, waar in staat dat onder andere de naam en sfeer van het bedrijf hier invloed op hebben. Daar moet je logo bij aan sluiten. Dit kan bereikt worden door gebruik van specifieke vormen, kleuren of lettertypen. Wees hierbij origineel en creatief: symboliek kan goed werken voor een logo. Zorg er wel voor dat je niet het zoveelste logo maakt met een wereldbol als je een internationaal bedrijf bent of een lamp als je een innovativiteit wil uitstralen. Die clichés kennen je (potentiële) klanten inmiddels wel.
Vorm
Het gebruik van simpele vormen maakt het makkelijker voor het publiek om je logo te onthouden. Het logo waarbij het draait om eenvoud, is vaak beter dan een logo bestaande uit allerlei bij elkaar geraapte stijlen.
Kleur
Kleuren roepen gevoelens en associaties bij ons op. Elke kleur straalt iets anders uit en daarom is het goed om na te denken wat je uit wil stralen. Gebruik niet alle kleuren van de regenboog, maar houdt het simpel. Ruim 95% van de bedrijven gebruikt slechts één kleur of twee kleuren. De meest geslaagde logo's bestaan vaak uit twee kleuren. Maar, kleur is niet alles: je logo moet zowel in kleur als zwart-wit effectief zijn.
Lettertype
Net zoals vormen en kleuren, heeft ook elk lettertype een eigen uitstraling. Het ene lettertype is duidelijk en clean en daardoor geschikt om te gebruiken in je teksten. Het andere is decoratief en daardoor bruikbaar om je flyer of uitnodiging op te fleuren. Kijk ook hierbij weer wat je als bedrijf wil uitstralen en welk lettertype het beste aansluit bij die gewenste identiteit.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen