Influencer marketing in 2020: wat zijn de trends?
Influencer marketing kan mooi van pas komen als je een bepaalde doelgroep wilt bereiken. Zo zitten er veel voordelen aan, maar vergeet ook de haken en ogen niet. Waar moet je aan denken als je influencer marketing wilt gaan inzetten in 2020? Places.nl heeft het voor je op een rijtje gezet.
In 2020 gaat het verder dan alleen het zijn van een influencer
Merken willen influencers meer gaan inzetten als ambassadeurs. Zo blijven ze langer met het merk bezig en gaan ze het merk echt vertegenwoordigen, in plaats van het merk alleen een paar keer te noemen. Je kan een influencer veel meer bij je merk betrekken dan hoe dat nu gebeurt. Laat influencers bijvoorbeeld meehelpen bij het ontwikkelen van een product en vraag ze om ideeën. Zo laat je aan de buitenwereld zien dat jullie goed samenwerken.
In 2020 gelden er nieuwe regels voor influencers
In september 2020 gaat er de nieuwe Mediawet in, wat sluikreclame wettelijk verboden maakt. Deze gaat in omdat jonge kinderen vaak niet weten wanneer er reclame wordt gemaakt door een influencer. Ze worden zonder dat ze het weten beïnvloed, wat volgens de overheid niet door de beugel kan. Voor influencers maakt deze wet het een stuk moeilijker om reclame te maken en je hebt er dus ook last van als je influencer marketing wilt gaan inzetten. Houd je geen rekening met deze wet, dan kan je een boete riskeren. Communiceer dus van te voren met de influencers hoe je wel reclame gaat maken terwijl je je wel houdt aan deze wet.
In 2020 zijn TikTok en Instagram de populairste platformen
In 2019 is TikTok steeds populairder geworden, en dan vooral onder kinderen van 12 jaar of jonger. Is dat de doelgroep die je wilt bereiken, dan is TikTok een goede optie. Verder blijft Instagram populair maar concurreert het dus steeds meer met TikTok. Instagram is vooral geschikt als je oudere kinderen of jongeren wilt bereiken. Daarnaast blijft YouTube natuurlijk ook een groot en daarom geschikt platform.
In 2020 gaat het meer dan ooit om de content
Instagram heeft enige tijd terug al aangekondigd de likes van gebruikers te gaan verbergen en op sommige besturingssystemen is dit zelfs al van toepassing. Voor de influencer was dit even schrikken, aangezien je onder andere kan aantonen hoeveel bereik je hebt met je likes. Nu de likes verborgen gaan worden, draait het meer en meer om het plaatsen van goede content.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen