In gesprek met.. Lotuz Dagbesteding
Afgelopen week ging Telefoonboek.nl in gesprek met Dirk Zwanenburg over het ontstaan van zijn bedrijf 'Lotuz Dagbesteding' en zijn online vindbaarheid.
Lotuz Dagbesteding
Dirk Zwanenburg werkte al 15 jaar in de zorg en besloot samen met collega Petra dat het tijd werd voor iets anders. Verschillende brainstormsessies volgden en de keus werd gemaakt: gezamenlijk zouden zij een eigen dagbesteding opstarten. Dirk was er samen met Petra van overtuigd dat zij na 15 jaar ervaring in de zorg gezien hadden wat er goed ging en wat er beter kan. Bijvoorbeeld dat mensen te veel binnen zitten. Mensen moeten naar buiten volgens Dirk en zeker de deelnemers die kampen met overgewicht. Het moet gezonder kunnen. Dirk en Petra startten zo op 1 mei 2015 samen Lotuz Dagbesteding: een kleinschalige dagbesteding op maat voor mensen met een beperking waarbij de focus ligt op veel buitenactiviteiten. Lotuz Dagbesteding heeft vier pijlers vertelt Dirk: 'Lotuz Buiten', 'Lotuz Vitaal', 'Lotuz Op Locatie' en 'Lotuz verbindt'. 'Lotuz Buiten' staat voor de vele buitenwerkzaamheden die de deelnemers verrichten. Bijvoorbeeld het aanleggen van de dierenweide, het verzorgen van de dieren en het werken in de moestuin. Omdat ze van mening zijn dat buiten zijn goed is voor lichaam en geest wandelen zij veel samen, bijvoorbeeld om knutselmaterialen te zoeken in het bos, strand of duin. 'Lotuz Op Locatie' gaat in op het feit dat er niet alleen op de dagbesteding gewerkt wordt door de deelnemers, maar ook op andere plekken. De deelnemers van Lotuz Dagbesteding werken bijvoorbeeld op twee basisscholen in de omgeving waar zij koffie en thee voor de leraren verzorgen. De deelnemers komen zo ook bij het tuincentrum om nieuwe dingen te leren. Op deze manier nemen zij deel aan de maatschappij. "Nu is er een vrouw die graag honden uit wil laten. Wij willen dan ook in gesprek gaan met een dierenasiel of wij daar af en toe de honden uit kunnen laten. Wij proberen dus aan de slag te gaan met mogelijkheden vanuit de interesses van deelnemers." Dan is er nog 'Lotuz Vitaal', gekenmerkt door vitaal bezig te zijn, door veel bewegen, en gezond te eten. Tot slot gaat 'Lotuz Verbindt' over de samenwerkingsverbanden die Lotuz Dagbesteding graag aan gaat met andere doelgroepen. "Hierdoor kunnen de deelnemers van elkaar leren en kunnen vooroordelen weggenomen worden."
Het opstartproces
Het opstartproces van Lotuz Dagbesteding verliep stroef. "Er zijn veel grote zorgaanbieders die zien je allemaal als concurrent." Wat Dirk en Petra als Lotuz Dagbesteding erg jammer vinden. "Het moet gaan om de cliënt, en wij zouden dus graag willen samenwerken. Wij bieden een kleinschalige dagbesteding en willen zo de kosten laag houden om goede zorg te bieden." Wanneer Dirk gevraagd wordt wat het leukste is aan het bedrijf, antwoordt hij: "Het werken met de deelnemers. Ik ben zowel conciërge als directeur en vervul alle taken daartussen, maar ik wil per se met de deelnemers blijven werken. Het is heerlijk om met ze te sporten, te wandelen, in de tuin of in de dierenwijde bezig te zijn."
Online vindbaarheid
Om Lotuz Dagbesteding ook op het internet vindbaar te maken heeft Dirk een aantal communicatiemiddelen ingezet. Zo is er een website actief en gebruiken Dirk en Petra ook Facebook, Twitter en LinkedIn. Zeker in deze beginfase benadrukt Dirk het belang van het creëren van naamsbekendheid. "We verspreiden ook veel flyers en visitekaartjes met onze adressen en links."
Uitgebreide bedrijfsvermelding
Lotuz Dagbesteding deed onlangs mee aan de winactie van Places.nl. Het bedrijf won hiermee een Places Plus Pakket voor een jaar. "Wij verdienen nog niks, dat doen we nu allemaal nog uit eigen zak. Maar met dit pakket kunnen wij toch mooi reclame maken voor ons bedrijf." Door middel van het Places Plus Pakket heeft Dirk de mogelijkheid om op uitgebreide wijze te adverteren met Lotuz Dagbesteding op Telefoonboek.nl en ook op Openingstijden.com. Met hun uitgebreide bedrijfsvermelding hebben Dirk en Petra de mogelijkheid om een uitgebreid scala aan bedrijfsgegevens te presenteren. Zo worden in de bedrijfsvermelding niet alleen de contactgegevens van het bedrijf gepresenteerd samen met de openingstijden, parkeergelegenheden, betalingsmogelijkheden en social media links, maar worden er ook een bedrijfslogo en foto's weergegeven. Daarnaast staat er een extra advertentie ingesteld voor Lotuz Dagbesteding op basis van vier zoekwoorden en vier plaatsen waarmee Lotuz Dagbesteding nog beter vindbaar is voor de doelgroep. Ook kan Lotuz Dagbesteding een videopresentatie laten maken. Deze video kan Lotuz Dagbesteding delen via haar eigen kanalen en middels deze YouTube link krijgt de doelgroep een eerste indruk van het bedrijf. Met al deze opties wordt de online vindbaarheid van Lotuz Dagbesteding verder gestimuleerd! Naast het Places Plus Pakket maken Dirk en Petra ook gebruik van het proefpakket voor de Places Antwoordservice. Met dit proefpakket krijgen ondernemers de kans om te telefonische bereikbaarheid van het bedrijf te testen. Op het moment dat het bedrijf zelf niet in staat is om de telefoon op te nemen, neemt een van de professionele telefonistes het telefoontje aan. "Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel mensen er bellen, want ik mis wel eens een telefoontje, maar dan zie ik nooit een telefoonnummer." Het contact met Telefoonboek.nl ervaart Dirk als prettig. "Het contact is sowieso prettig en deze mensen zijn juist niet opdringerig. Het proces voor de Places Antwoordservice verloopt erg netjes. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten."
Tip voor collega-ondernemers
"Ik rammel op iedere deur die dicht is!" De tip die Dirk dan ook aan collega-ondernemers geeft, is: "Hou vooral vol en zorg dat je gemotiveerd blijft. Wij zijn enorm gemotiveerd om dit tot een succes te maken. Daar moet je je voor wapenen." Heeft u ook een uitgebreide bedrijfsvermelding en wilt u ook geïnterviewd worden voor 'In gesprek met..'? Meld u dan nu aan via info@places.nl!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen