De impact van online reviews op jouw bedrijf
Je kent deze situatie vast wel; je wil ergens een hapje eten en zoekt een restaurant in de buurt. Alles ziet er goed uit; de foto's laten een gezellige sfeer zien, het menu ziet er lekker uit en de prijzen zijn perfect. Maar dan zie je 2-sterren reviews en een aantal negatieve recensies. Nu ga je natuurlijk dit restaurant niet meer bezoeken. Online reviews zijn machtig; ze kunnen de reputatie van je bedrijf maken of breken. Maar hoe gebeurt dat precies? En hoe kun je gebruikmaken van reviews om je bedrijf te laten groeien? Lees verder om meer hierover te weten te komen.
Sociale bewijskracht
Mensen volgen graag de grote groep als het gaat om het maken van keuzes. Zo ook de keuze of men een product of dienst koopt van een bedrijf of niet. Reviews zijn een vorm van sociale bewijskracht. Als mensen zien en lezen dat veel anderen hen zijn voorgegaan bij het maken van een aankoop, zijn ze geneigd die anderen te volgen. Zo kunnen reviews het vertrouwen in jouw bedrijf vergroten en verkoopcijfers verhogen.
Twijfel
Wanneer mensen nog twijfelen over een eventuele aankoop en ze specifieke details willen weten over bijvoorbeeld levering, kwaliteit of klantvriendelijkheid, gaan ze snel naar de reviews kijken. Wanneer ze daar positieve ervaringen lezen, verdwijnen die twijfels als sneeuw voor de zon. Echter, wanneer er negatieve reviews zijn die de twijfels bevestigen, resulteert dat in geen aankoop. Dit is niet alleen logisch, maar zelfs bewezen; 93% van de consumenten geeft aan dat online reviews een rol spelen in hun beslissing of ze een aankoop doen of niet. Dat zijn veel potentiële klanten!
Zoekmachineoptimalisatie
Online reviews hebben ook achter de schermen erg veel invloed, ze hebben namelijk invloed op je zoekmachineoptimalisatie. Reviews geven namelijk context aan je bedrijf. Ze zeggen meer over je betrouwbaarheid, je service en je diensten. Zoekmachines als Google hechten hier waarde aan en promoten bedrijven die hier goed presteren. Wanneer je bedrijf veel positieve reviews heeft, verschijnt je bedrijf dus vaker hoog in de zoekresultaten. In zoekmachines als Google zul je dus veel sneller te vinden zijn door potentiële klanten.
Slechte feedback; wat nu?
Het kan natuurlijk voorkomen dat zelfs je geweldige bedrijf nog een slechte beoordeling krijgt. Hoe kun je hier het beste mee omgaan? Ten eerste is het aan te raden om sowieso te reageren; ga met je klant het gesprek aan. Wat ging er mis? En hoe kan dit probleem worden opgelost? Zo kun je van deze review een goed leermoment maken en wie weet nog een klant tevreden stellen. Blijf altijd beleefd, consistent en benoem eventuele oplossingen of stappen om het probleem in de toekomst te voorkomen. Zo worden lezers van de negatieve review weer gerustgesteld.
Reageer!
Reageren op reviews draagt bij aan je betrouwbaarheid; een bedrijf dat reageert op reviews wordt 1,7 keer betrouwbaarder gevonden dan bedrijven die dat niet doen. Door je online reviews bij te houden kom je ook nog eens te weten wat je klanten waarderen aan je service en waar je nog meer op kan inzetten. Doordat jij weet wat je doelgroep nodig heeft, kun je je concurrentie een grote stap voor zijn. Jij geeft je klanten namelijk precies wat ze willen! Heb je in je drukke leven geen tijd om op reviews te reageren? Places.nl helpt je daarbij, in ons Bedrijfsvermelding pakket reageren wij op al je reviews op Google!
Online aanwezigheid
Reviews kunnen ook een goede manier zijn om aan je klanten te tonen dat je heel bereikbaar bent; wanneer iemand een review plaatst, reageer jij gelijk! Zo leren klanten dat jij erg aanwezig bent online, en daardoor ook bereikbaar voor vragen en/of opmerkingen. Ook social media is daar een sleutel in; je kunt je sociale media bijvoorbeeld inzetten om positieve reviews te delen. Zo leren je volgers online ook hoe betrouwbaar, aanspreekbaar en aanwezig je bedrijf is.
Vraag om reviews
Daarnaast kun je je sociale media ook gebruiken om reviews uit te vragen; zo ontvang je meer reviews, leer je meer over wat je klanten willen en wordt je bedrijf vindbaar! Maak er een gewoonte van om je klanten om feedback te vragen, bijvoorbeeld na de eerste levering van je product of dienst. Schroom niet, mensen willen graag gehoord worden en hun mening delen!
Het is wel duidelijk dat reviews een bepalende factor zijn in het werven van nieuwe klanten. Ze geven context, bepalen je online reputatie en zijn een oorzaak van betere of slechtere vindbaarheid. Het is dus van groot belang dat je de reviews die binnen komen beheerst en daarvan op de hoogte bent. Heb je hier geen tijd voor? Places.nl is er voor je om je te ontzorgen. Met het Bedrijfsvermelding pakket schrijven wij niet alleen content voor je Google bedrijfsprofiel, maar optimaliseren we je profiel ook. Daar hoort het beantwoorden van reviews natuurlijk bij! Ook biedt Places.nl een Reputatiemanagement pakket; met dit pakket zie jij al je reviews, uit al je verschillende kanalen, in één overzichtelijk dashboard en kun je ze daar zelf beantwoorden. Superhandig natuurlijk! Kijk daarom rond op onze website en zoek het pakket uit wat het beste bij je past!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen