Horecaondernemers opgelet: flexwerkers volgend jaar duurder
Op 1 januari 2020 gaat de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking. Deze nieuwe wetgeving heeft als doel vaste contracten aantrekkelijker te maken. Het wordt makkelijker en goedkoper om werknemers te ontslaan. Daar staat weer tegenover dat werknemers in dienst nemen aantrekkelijker wordt door flexibele krachten duurder te maken.
Hogere kosten
De invoering van de nieuwe wet zal volgend jaar zorgen voor nieuwe prijsstijgingen in de horeca, volgens de economen van ABN AMRO. Hotels en restaurants zullen de hogere kosten voor het in dienst nemen van flexwerkers doorbelasten aan hun klanten. Volgens ABN AMRO is de timing van de nieuwe wet erg ongelukkig. De personeelskosten zouden na verwachting al oplopen vanwege het nijpend tekort aan personeel. De laatste drie jaar is het aandeel horecabedrijven die een tekort aan personeel als belemmering ervaren, gegroeid van 5 procent naar 29 procent.
Meeste flexwerkers in de horeca
Met name de horeca gaat last krijgen van de nieuwe WAB wegens het seizoensgebonden karakter van de sector. Ongeveer de helft van de werknemers in de horeca hebben een flexibel contract. De problemen voor de ondernemers ontstaan wanneer een bedrijf door het jaar heen op het ene moment veel mensen nodig heeft en op het andere moment weinig. Denk aan horecaondernemers met een terras of een camping. In de winter hebben campings vaak weinig mensen in dienst, maar in de zomer is het erg druk waardoor er meer mensen nodig zijn.
Meer WW-premie
Door de nieuwe wet moeten ondernemers met flexwerkers in dienst meer premie gaan betalen. De WW-premie stijgt 1 januari van 3,6 procent naar 7,8 procent. Voor werknemers in vaste dienst daalt de WW-premie juist naar 2,8 procent. Een flexwerker met minimumloon die fulltime werkt, kost dan 80 euro per maand meer aan premies dan een fulltime werknemer met een vast contract en minimumloon. De hogere premie geldt niet voor jongeren onder de 21 jaar, die minder dan 12 uur per week werken.
Personeelsplanning belangrijk
Bovendien komen met de nieuwe wetgeving onverwachte veranderingen de ondernemers duur te staan. Een oproepkracht moet volgens de nieuwe wet minimaal vier dagen voor de betreffende werkdag ingeroosterd staan. Als een eenmaal gedane oproep binnen vier dagen wordt ingetrokken, moeten de geplande uren toch worden uitbetaald. De nieuwe wet vereist dus meer aandacht voor de personeelsplanning. Het is raadzaam om als horecaondernemer na te denken hoe u uw oproepkrachten zo effectief en efficiënt mogelijk inzet. Houd rekening met onverwachte veranderingen door bijvoorbeeld weersomstandigheden.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen