Hoe zorgt u ervoor dat klanten u trouw blijven?
Als ondernemer bent u natuurlijk blij met veel nieuwe klanten. Wat misschien nog wel moeilijker is dan het werven van klanten, is het behouden van klanten. Trouwe klanten hebben minder de neiging om te switchen van onderneming of merk. Het is daarom erg van belang om te zorgen dat uw klanten vertrouwen hebben in uw bedrijf. Hoe u ervoor zorgt dat klanten u trouw blijven vertelt Places u in deze blog.
Zo maakt u gebruik van marketinginstrumenten
Om te voorkomen dat klanten switchen naar een andere onderneming of ander merk zullen er marketinginstrumenten moeten worden ingezet. In het model van Reinartz en Kumar (zie afbeelding) worden de eigenschappen van trouwe klanten en switchers genoemd. Met de kennis van deze eigenschappen kunt u inspelen op uw klanten en is het makkelijker een tactiek te bedenken voor het behouden van uw klanten.
Een voorbeeld: In het vak "True friends" kunt u lezen dat trouwe klanten de hoogste "profit potential" hebben en dat hun behoeften goed aansluiten op het aanbod van uw onderneming. Daarnaast ziet u dat het goed is om deze groep klanten op de hoogte te houden, maar dat dit beter niet te vaak gedaan kan worden, om mogelijke irritaties te voorkomen. U kunt hieruit afleiden dat er voor deze groep klanten minder aandacht aan service hoeft te worden besteed en dat het zeer waarschijnlijk is dat trouwe klanten een breed deel van uw aanbod afneemt.
Zorg voor direct contact en voordelen voor uw klanten
Om klanten te behouden moet u hen het gevoel geven dat zij er voordeel van hebben dat zij al langer klant zijn. Alleen aanbiedingen doen voor nieuwe klanten, wil nog wel eens voor ergernissen zorgen bij uw "true friends", omdat hun trouw niet wordt beloond. Een manier om wel te belonen is bijvoorbeeld de klantenkaart. Hiermee kunnen klanten sparen of korting krijgen, waardoor zij als het ware iedere keer beloon worden als zij een nieuwe aankoop doen of nieuwe dienst afnemen.
Met behulp van mailings kunt u uw klanten direct bereiken. Doordat klanten de naam van uw onderneming af en toe voorbij zien komen bij het openen van hun mailbox, zullen zij een positieve houding krijgen tegenover uw bedrijf, doordat het herkennen van de naam van uw onderneming zorgt voor een positieve associatie. Dit fenomeen staat bekend als het mere-exposure effect.
Een correcte rol op alle niveaus
Uw klanten zullen eerder trouw zijn, wanneer uw onderneming aansluit op hun verwachtingen. Klanten verwachten dat uw onderneming een correcte rol aanneemt op drie verschillende niveaus. In de eerste plaats willen klanten graag correct en uitstekend behandeld (vanzelfsprekend) worden. Ten tweede vinden klanten het belangrijk dat een onderneming ook goed is voor de medewerkers en hun personeel bijvoorbeeld niet uitbuiten. Ten slotte zijn klanten eerder trouw als zij zien dat uw onderneming goed doet voor de maatschappij. Zaken doen en daarmee de maatschappij een beetje helpen wordt dan ook zeker gewaardeerd. Om geloofwaardig over te blijven komen is het belangrijk dat de rollen die uw onderneming aanneemt op de verschillende niveaus op elkaar aansluiten, zodat u een goede klantentrouw kunt creëren.
Zorg dat uw klanten u en uw onderneming trouw blijven door aan de verwachtingen voldoen en altijd bereikbaar te zijn voor vragen opmerkingen. Met een gratis pakket bij Places.nl wordt het telefoonnummer van uw onderneming goed vindbaar voor uw klanten via de website Telefoonboek.nl. Heeft u nog vragen of opmerkingen over onze service? Dan kunt uw contact opnemen via 024-3555299, wij helpen u graag!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen