Hoe zet u social media in voor B2B-marketing?
Ondertussen bent u vast bekend met het gegeven dat social media een uitstekend platform is om uw doelgroep te bereiken, betrekken en informeren over uw producten en diensten. Maar waar veel ondernemers nog over twijfelen is hoe zij social media kunnen inzetten voor B2B-doeleinden. B2B is een internationale afkorting voor Business-to-Business. Dit zijn bedrijven die specifiek zaken doen met andere bedrijven. Vragen zoals, 'Past het wel bij mijn bedrijf?' 'Zitten mijn stakeholders daar wel op te wachten?', komen al snel naar boven wanneer B2B-bedrijven denken aan social media. Het antwoord hierop is: ja! Ook voor B2B-doeleinden is social media een effectief communicatie- en of/marketingmiddel. In dit blogartikel leest u hoe u social media zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter kunt inzetten voor zakelijke doeleinden.
Paar B2B-feitjes
Het merendeel van de B2B-ondernemers zet social media in om hun merkbekendheid te vergroten en vertrouwen te creëren bij de doelgroep(en). Onderstaand volgt een vijftal statistieken van eerder gedaan onderzoek naar de effectiviteit van social media in de B2B-sector.
- Ongeveer de 50% van de bedrijven zegt dat sociale media hun marketingoptimalisatie, klantervaring en merkgezondheid hebben verbeterd (Altimeter, 2013).
- 79% van de marketeers zei dat ze het websiteverkeer verhoogden door slechts 6 uur per week te investeren in marketing via sociale media (Social Media Examiner, 2016).
- Meer dan 70% van alle B2B-marketeers gebruik ten minste een van de "Big 4" sociale mediasites (LinkedIn, Twitter, Facebook en YouTube) om content te verspreiden (Digital Marketing Philippines, 2014).
- 80% van de B2B-marketeers heeft een specifieke social-mediastrategie, maar slechts 32% heeft het gedocumenteerd (Content Marketing Institute, 2016).
- 32% van de B2B-marketeers gebruikte betaalde advertenties op sociale media als onderdeel van hun marketingstrategie in 2017 (Content Marketing Institute, 2015).
Kortom, steeds meer B2B-bedrijven (h)erkennen de toegevoegde waarde van B2B social media. De verwachting is dat dit in de loop der jaren nog verder zal toenemen. Naast leads generations, maakt social media het voor B2B-bedrijven mogelijk om direct met de doelgroep in contact te komen, meer exposure voor uw bedrijf te krijgen, meer verkeer op uw website, het verkrijgen van trouwe fans en hogere ranking in de zoekmachine.
In vijf stappen een B2B social-mediastrategie
Onderstaande stappen beschrijven hoe u een succesvolle social-mediastrategie in een B2B-omgeving kunt opstellen.
1. Bepaal uw doel: bedenk allereerst wat u met uw social media activiteiten wilt bereiken door deze doelen SMART te formuleren. Een SMART geformuleerd doel bestaat uit: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden voorwaarden. Een concreet voorbeeld van een doel kan zijn een beoogd aantal likes en shares om de impact van uw social media te evalueren: 'Verhoog het aantal nieuwsbriefinschrijvingen met 25% procent in 3 maanden door de inzet van distributiekanalen te vergroten'.'
2. Begrijp uw doelgroep: door te 'luisteren' naar gesprekken over uw bedrijf op social media ontvangt u inzicht over hetgeen wat uw doelgroep belangrijk vindt. Er bestaan verschillende social media analyse-tools zoals Coosto, Falcon of Hootsuite die een handig hulpmiddel zijn om inzicht te krijgen in uw online concurrentie, trefwoorden en hashtags te vinden en te ontdekken wie micro-influencers (fans) zijn van uw merk. Door gebruik te maken van zo'n tool bespaart u tijd en heel wat zoekwerk.
3. Identificeer geschikte social media kanalen: wanneer u uw doel voor ogen heeft en uw doelgroep kent, is de volgende stap het beslissen welke social media kanalen geschikt zijn om in te zetten voor uw bedrijf. Er bestaan vier belangrijke platforms met ieder hun doel:
- LinkedIn: is een professioneel platform dat zich richt op B2B-professionals. De berichtgeving die door bedrijven worden geplaatst gaan doorgaans over leiderschap, nieuwe inzichten en bedrijfsupdates.
- Facebook: wordt door de meeste B2B-marketeers gebruikt om leads te genereren, het bedrijf te promoten en events bekend te maken. Door het grote bereik en actieve gebruikers bouwt u gemakkelijk een publiek rondom uw merk op.
- Instagram: is uitermate geschikt om visueel aantrekkelijke foto's te plaatsen over bijvoorbeeld een nieuwe productlancering of evenement. Maar ook posts met quotes, user generated content en bedrijfscultuur zijn geschikt.
- Twittter: is een laagdrempelig kanaal om de interactie aan te gaan met de doelgroep en daardoor geschikt als customer service platform. Het medium heeft als doel interactie met klanten creëren, vragen te beantwoorden en problemen te adresseren.
4. Wees constant in uw look & feel: wanneer u besluit gebruik te maken van specifieke kanalen is het van belang dat u constant bent in het plaatsen van berichten en herkenbare posts deelt. Door uw doelgroep op structurele basis interessante content aan te bieden bent u zichtbaarder en is de kans groter dat daar conversies uit komen. Daarbij geldt: kwaliteit boven kwantiteit.
5. Maak een contentkalender: een contentkalender kan u helpen om constant te zijn op social media en door het inplannen van berichten bespaart u tevens veel tijd. Zorg ervoor dat de content is afgestemd op het type social media kanaal en de fase van de klantreis.
Conclusie
Alles op een rij: hoe bepaalt u een waardevolle B2B-strategie voor social media? Allereerst, zorg dat uw doelen SMART zijn geformuleerd. Weet waar uw doelgroep zich bevindt, zowel qua kanalen als de fase van de klantreis. Stem uw content daarop af en gebruik een contentkalender om uw activiteiten te structureren.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen