Hoe stel je een buyer persona op?
De buyer persona geeft inzicht in de wensen en behoeftes van jouw doelgroep. Hierdoor kun je jouw product of dienst naar de juiste persoon, op het juiste moment en op de juiste plek marketen. Jouw marketing wordt dus veel gerichter en effectiever, waardoor jij meer klanten binnenhaalt. In dit artikel gaan we stap voor stap een buyer persona op stellen.
Stap 1: Vul de basisgegevens van je buyer persona in
Vorige week hebben we samen jouw doelgroep vastgesteld. Als het goed is heb je nu dus een perfect plaatje in je hoofd van je ideale klant. Pak deze gegevens erbij, je hebt ze nu namelijk nodig.
Noteer de volgende gegevens:
- Het geslacht
- De leeftijd
- De woonplaats
- De gezinssituatie
- Het opleidingsniveau
- Het beroep
- Het inkomen
- De interesses
- De normen en waarden
- Het karakter
Stap 2: Stel de belangrijkste doelen en pijnpunten van je buyer persona vast
Vervolgens gaan we kijken naar de belangrijkste pijnpunten. Zorg ervoor dat je met jouw producten of diensten deze pijnpunten kunt oplossen. Door te kijken naar de pijnpunten kom je erachter wat het einddoel van je persona is. Het einddoel van van de ideale klant van Places.nl is bijvoorbeeld:
"Ik wil beter online vindbaar en bereikbaar zijn voor potentiële en bestaande klanten."
Nu is het dus jouw doel om ervoor te zorgen dat je persona zijn of haar doel bereikt. Door interviews af te nemen bij mensen uit je huidige klantenbestand kom je erachter wat het doel is.
Stap 3: Onderzoek wat de grootste uitdagingen van je buyer persona zijn
Als bedrijf verkoop je je producten of diensten door het probleem van de klant op te lossen. Voor welke uitdagingen staat jouw doelgroep? Een voorbeeld van een uitdaging is bijvoorbeeld kostenbesparing. Door deze uitdagingen in kaart te brengen kun je je klanten bereiken met effectieve en gerichte content die op deze uitdagingen ingaat.
Stap 4: Achterhaal waar jouw persona aanwezig is
Je moet je klanten bereiken daar wij zij aanwezig zijn. Waar zoekt jouw persona naar informatie? Is hij/zij aanwezig op social media? En zo ja, op welke platformen? Onderzoek dus echt waar je jouw klanten kunt bereiken. Hier is het ook van belang te onderzoeken door wie jouw persona beïnvloed wordt. Luistert hij/zij veel naar familie, vrienden of leest hij/zij veel reviews van bestaande klanten?
Stap 5: Leg een verband tussen de persona en jouw bedrijf
Door een verband te leggen kun je nog specifieker inspelen op de behoefte van de klant. Hier komen dus eigenlijk het doel en de pijnpunten van de persona weer naar voren. Beschrijf hoe jouw product of dienst deze pijnpunten oplost en de persona helpt zijn of haar doel te bereiken.
Stap 6: Breng je persona tot leven
De laatste stap is het visualiseren van je persona. Geef je persona een naam en zoek er een foto bij. Zo krijg je een duidelijk beeld en kun je je nog beter in je persona inleven. Benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien? We hebben even een voorbeeld voor je toegevoegd.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen