Hoe start je met marketing?
Starten met marketing is een hele zoektocht: je ziet vaak door de bomen het bos niet meer en de moed zakt in je schoenen. Waar moet je dan mee starten? Welke kanalen zet je in en wat ga je posten? We nemen je bij de hand!
1. Stel een strategie op
Allereerst gaan we aan de slag met de basis: hoezo ben je begonnen met dit bedrijf? Wat wil je bereiken? Wat is je boodschap en hoe moet deze eruit zien? Door deze vragen te beantwoorden maak je als het ware een merk van jezelf. Een tip van de sluier? Een sterk merk wint.
Als je dit weet, kun je bepalen hoe en met welke middelen je je merk naar buiten gaat brengen. Deze stap is dan ook cruciaal voor de volgende stappen.
2. Bepaal je doelgroep
Het is ontzettend belangrijk om te bepalen aan wie je je producten of diensten wilt verkopen. Dezelfde mensen wil je bereiken met je marketing, je moet hen immers overhalen iets bij jou af te nemen. In dit artikel bepalen we samen met jou je doelgroep. Om zeker te weten dat je communicatie uitingen gericht zijn op je doelgroep, is het slim om een persona bij de hand te houden.
3. Voer marktonderzoek uit
Wat vinden mensen over jouw product of dienst? Waarom hebben bestaande klanten voor jou gekozen in plaats van voor je concurrent? Door dit soort vragen te stellen, kom je erachter welke waarde jij hebt voor klanten.
Vraag ook wat hun informatiebehoefte is, dit kun je meenemen in de communicatie uitingen. Wellicht willen ze meer weten over de voordelen van het product, of juist hoe ze het in gebruik moeten nemen. Deze informatie kun je meenemen naar stap 5.
4. Formuleer doelstellingen
Hier maak je concreet wat je precies wilt bereiken met je marketing. Zonder deze doelstellingen weet je namelijk niet waar je naartoe moet werken en weet je ook niet of wat jij doet een succes is. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid of wil je juist je merk promoten, meer verkoop of misschien zelfs nieuwe klanten bereiken? Bepaal jouw doelen.
Hierbij is het belangrijk om deze doelen SMART te formuleren. SMART staat voor:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdsgebonden
Een SMART-geformuleerde doelstelling ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022 willen we 50 veranda's hebben geplaatst bij particulieren.
5. Bedenk welke middelen je gaat inzetten
Hoe ga je deze doelstellingen bereiken? Er zijn ontzettend veel manieren om dit te doen. Je kunt hierbij online en offline onderscheiden.
Wil je bijvoorbeeld aan de slag met social media kanalen als Instagram, Facebook of TikTok? Of ga je je bezighouden met e-mailmarketing? Wanneer je beter gevonden wilt worden op bijvoorbeeld Google is het zeker nuttig om aan de slag te gaan met SEO.
Voorbeelden van offline marketing zijn bijvoorbeeld flyers of visitekaartjes. Daarnaast is het ook mogelijk om posters op te hangen. Het nadeel hiervan is dat het lastig is om te meten wat deze middelen daadwerkelijk voor jou hebben opgeleverd. Bij online marketing is namelijk onderhand alles te meten.
6. Evalueer en verbeter!
"Zo, ik heb alles geregeld, lekker achterover zitten nu", niet dus! Zoals we net vertelden kun je met name bij online marketing alles meten. Houd de resultaten dus nauwkeurig in de gaten om te kijken of je je doelstellingen gaat behalen. Evalueer en verbeter waar nodig! Marketing is een uitgebreid proces dat je moet blijven optimaliseren.
Wil jij graag starten met marketing, maar zie je het niet zitten om dit zelf te doen? Snappen we helemaal. We helpen je graag, samen komen we er wel! Neem contact met ons op via 024 - 3555 299 of plan hieronder een gratis en vrijblijvend adviesgesprek in.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen