Hoe genereert u user-generated content?
Een positief imago voor uw bedrijf en tegelijkertijd hoger scoren in de zoekmachines? Dat kunt u bereiken door user-generated content te stimuleren. Places.nl vertelt u wat user-generated content is en hoe u dit kunt stimuleren.
Wat houdt het precies in?
Het principe achter user-generated content is al eeuwenoud. Het publiek betrekken bij het creëren van content of de invulling van een medium werd bijvoorbeeld al gedaan met lezersbrieven in kranten of het insturen van ontwerpideeën. Tegenwoordig wordt hier door marketeers een nieuwe draai aan gegeven door de combinatie met social media.
User-generated content kan allerlei vormen aannemen en is dus moeilijk eenduidig neer te zetten. Feitelijk is de enige voorwaarde dat de informatie waarmee het medium wordt (aan)gevuld geleverd is door klanten en websitebezoekers.
Goede voorbeelden van user-generated content zijn bijvoorbeeld blogs en fora. Gebruikers kunnen hier reacties achterlaten, meningen delen en reageren op berichten van anderen.
Een ander goed voorbeeld is het twitterteam van de NS. Enerzijds kunnen reizigers op deze manier up-to-date worden gehouden, anderzijds worden ook klantencontacten onderhouden. Er zijn talloze voorbeelden bekend van komische uitwisselingen tussen het twitterteam en NS-reizigers, zoals hieronder bijvoorbeeld:
De voordelen
User-generated content biedt u als ondernemer verschillende voordelen. Enerzijds verhoogt het de geloofwaardigheid van uw bedrijf omdat klanten elkaar objectiever achten. Anderzijds vormt het voor de zowel potentiële als bestaande klanten een laagdrempelige manier om met uw bedrijf in contact te komen.
Daarnaast, misschien nog wel het grootste voordeel, zorgt de continue stroom aan nieuwe content op uw website voor het verhogen van uw vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Op die manier komt u dus ook sneller in beeld bij potentiële klanten.
Hoe genereert u zelf user-generated content?
Niet elke vorm van user-generated content past bij uw bedrijf. Places.nl brengt u graag op ideeën die het passen bij uw visie of doel. Hieronder vindt u er een aantal die zullen helpen bij het genereren van user-generated content.
1. Social Media
Het is goed om als bedrijf actief te zijn op social media. U kunt bijvoorbeeld denken aan Twitter, zoals de NS, Facebook of zelfs WhatsApp.
2. Daag uw klant uit
Een prijsvraag of contest uitzetten, zoals het ontwerpen van een eigen badkamer bij Ikea. Zo daagt u uw klanten uit om mee te denken over verbeteringen of mogelijke diensten. Dergelijke acties moeten natuurlijk bekend worden bij het publiek. Dit gaat het snelst via social media, maar kan natuurlijk ook via folders of mond-tot-mondreclame.
3. Reviews
Creëer mogelijkheden voor uw klanten om u bedrijf te 'reviewen'. Zo biedt u enerzijds een podium voor positieve reacties op uw bedrijf en kunt u ook uitvinden waar eventuele knelpunten zitten. Door adequaat te reageren op zowel positieve als negatieve reviews kunt u eveneens ook uw reputatie boosten.
4. Bloggen
Het zelf beginnen van een actief bedrijfsblog zal u ook helpen. Enerzijds creeërt u zelf meer content, anderzijds krijgen uw lezers zo de kans om iets toe te voegen, bijvoorbeeld als reactie op uw blog.
Met deze 4 tips stimuleert u gemakkelijk de hoeveelheid user-generated content op uw website. Hierdoor zult u hoger verschijnen in de zoekresultaten en zullen uw klanten uw bedrijf tevens betrouwbaarder achten. Dat is voor beide kanten een win-win! Places.nl kan u helpen om user-generated content te genereren, bijvoorbeeld met de Places Reviewpagina of Places Website.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen