Waarom jij je moet focussen op reviews
Het verzamelen van reviews is zo verschrikkelijk belangrijk. Het is iets dat nog vaak wordt onderschat, maar eigenlijk essentieel is om te kunnen groeien met jouw bedrijf. Vandaag vertellen we je waarom, lees je mee?
Overtuig je klanten
Reviews zijn hét middel om potentiële klanten te overtuigen, het werkt wellicht nog wel beter dan een goede contentstrategie op social media. 88% van de consumenten heeft net zoveel vertrouwen in een review als in een persoonlijke aanbeveling van een bekende. Sterk spul he?
Denk maar eens na: je bent een dagje naar Den Bosch en aan het eind van de dag heb je toch wel een beetje honger. Je gaat op internet op zoek naar een lekker Italiaans restaurantje en scrolt door de reviews. Ga je naar dat ene restaurant met 2 goede reviews of naar dat lekkere tentje dat wel 56 reviews heeft verzameld? Juist.
We hebben het hier over sociale bewijskracht. Dit is een van de meest bekende en meest gebruikte overtuigingsprincipes van Cialdini. Makkelijk gezegd betekent het dat hoe meer mensen positief zijn over een product of dienst, hoe sneller ook jij overtuigd bent.
Een goede online reputatie
Het liefst wil je natuurlijk alleen maar positieve reviews ontvangen. Maar af en toe zal er ook een negatieve review tussen zitten. Helemaal niet erg, iedereen maakt weleens een foutje. Van fouten kun je leren!
Het is dan ook ontzettend belangrijk om ook - juíst - op die negatieve reviews te reageren. Vraag de klant wat er beter kan en kijk hoe jullie samen tot een passende oplossing weten te komen. Zo krijgt de klant het gevoel dat jij voor hem/haar klaar staat en kom je professioneel & betrouwbaar over naar andere (potentiële) klanten.
Je komt hoger in Google
Google bepaalt jouw online reputatie aan de hand van een aantal factoren. Reviews zijn hierbij een relatief makkelijke manier om te bepalen of jouw product of dienst van goede kwaliteit is. Met het verzamelen van goede kwalitatieve reviews weet jij dan ook een hoger plekje in de zoekresultaten van Google te bemachtigen!
Bereik jouw doelgroep lokaal
Reviews behoren tot de top 3(!) van ranking factoren voor lokale bedrijven. Gezien veel van onze klanten vooral lokaal ondernemen, willen wij jullie dit voordeel natuurlijk niet onthouden.
Hierbij wordt gekeken naar hoe vaak jouw bedrijf nieuwe reviews ontvangt en of jij deze reviews op meerdere platformen ontvangt. Daarnaast hechten de zoekmachines ook waarde aan de autoriteit van de persoon die een review heeft achtergelaten.
Wanneer je aan de slag gaat met het verzamelen van reviews is het belangrijk dat je ook echt waardevolle reviews verzamelt. Een review van vier sterren met een genuanceerd stuk tekst zegt veel meer dan een review die slechts uit een aantal sterren bestaat.
Meer inzicht in de klantbehoefte
Klanten geven in hun reviews natuurlijk vaak aan waarom ze tevreden zijn over jouw product of dienst, maar soms vertellen ze ook wat ze nog missen of wat er beter kan. Benut deze informatie! Je kunt nu namelijk nóg beter inspelen op hun wensen en behoeften. Door te luisteren naar je klanten heb jij een stapje voor op je concurrenten ;)
Na het lezen van dit artikel snap je hopelijk wel hoe ontzettend veel voordelen reviews met zich mee brengen. Dit zijn niet twee, maar een heleboel vliegen in één klap.
Weet je niet zo goed hoe je reviews moet verzamelen? Start dan nu met Places Reviews! Hiermee nodig je je klantenbestand met één klik op de knop uit om een review te plaatsen en beantwoord je deze gemakkelijk vanuit je persoonlijke dashboard.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen