HEMA halveert verlies over eerste kwartaal 2018
Waar het verlies van de HEMA vorig jaar in het eerste kwartaal nog 12,4 miljoen bedroeg, is dat in het eerste kwartaal van 2018 gehalveerd tot 6 miljoen euro. Daarnaast steeg de netto omzet met 2.8%, tot 291.4 miljoen euro. Deze stijging was voornamelijk te danken aan de opening van nieuwe winkels wereldwijd en het genereren van een hogere omzet online.
Klanten van de HEMA kochten meer kleding, huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten dan voorheen, wat bijdroeg aan de hogere omzet. Daarnaast kwamen er in het eerste kwartaal zeven nieuwe HEMA winkels bij, onder andere in Duitsland, Oostenrijk, Spanje en in het Verenigd Koninkrijk. In Frankrijk werd de hoogste omzetstijging behaald, namelijk 18.9%, gevolgd door Duitsland met 17.5%. Maar daar stopt het niet, aan het eind van de zomer staat de opening van de eerste HEMA winkels in het Midden-Oosten op de planning. De winkelketen wil internationaal uitbreiden, met voornaamste focus uitbreiding op de Duitse markt.
De goede resultaten van HEMA zijn ook wel nodig sinds de eigenaar Lion Capital het bedrijf te koop heeft aangeboden. Tot nu toe nog zonder succes, want naar verluidt is ook de derde koper afgehaakt. HEMA wilt over de voortgang van de verkoop ook geen verdere uitspraken doen.
De topman van HEMA, Tjeerd Jegen, zegt dat de winkelketen de komende jaren vast wilt blijven houden aan deze strategie. De concepten voor nieuwe winkels die in het buitenland zijn opgezet in de afgelopen jaren werpen hun vruchten af, waardoor sommige winkels in Nederland ook al volgens dit concept zijn heringericht.
Foto: Flickr
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen