Group Buying: De reden waarom tijdelijke aanbiedingen werken
U kent ze wel. Het zijn kortlopende, hele voordelige aanbiedingen van gewilde producten. Luxe restaurants, spadagjes, last-minute vakanties en schoonheidsbehandelingen. Maar ook antislipcursussen, abonnementen en computers. Groupdeals zijn hot. Je vindt ze overal, op sites als Groupon, Beste.nl, Groupdeal, Socialdeal en Scoupy. Maar wat is nou precies de reden van hun succes en waarom is het verstandig om hier als ondernemer aan mee te doen?
Group buying, collective buying en group purchasing
Dit zijn allemaal termen voor hetzelfde begrip. Zowel group buying, collective buying en group purchasing refereren aan aanbiedingen van producten en diensten die tegen een zeer laag tarief worden aangeboden en waarvoor een minimaal aantal kopers nodig is. Wanneer dit aantal kopers is bereikt, wordt de deal actief en hebben alle kopers recht op het product of de dienst waar zij voor hebben ingetekend. De opbrengsten worden dan gedeeld door de verkoper en de Group Buying website.
Group buying & social media
De reden dat group buying zo booming is, is omdat bedrijven gebruik kunnen maken van social media. Daar waar vroeger consumenten alleen maar via offline media konden worden bereikt, kan de verkoper nu social media inzetten om vele malen meer mensen te bereiken. Op deze manier is het heel gemakkelijk om het minimaal aantal klanten te bereiken dat nodig is om de deal door te laten gaan. Wanneer dit aantal eenmaal is bereikt, is elke extra klant natuurlijk meegenomen.
Waarom werkt het?
De acties op group buying sites worden maar tijdelijk aangeboden en daarom zit er een zekere tijdsdruk achter. Klanten moeten snel beslissen of ze een product of dienst willen aanschaffen, omdat ze anders de kans lopen dat ze te laat zijn. Dit zorgt ervoor dat ze er minder goed over nadenken en sneller een 'impuls aankoop' begaan. Ook laten deze websites vaak het aantal mensen zien dat het product of de dienst heeft gekocht. Deze sociale druk draagt bij aan het overtuigingsmechanisme van zulke aanbiedingen. Je wil natuurlijk niet de kans lopen een geweldige deal te missen!
Het voordeel van group buying aanbiedingen
U zou zich natuurlijk kunnen afvragen hoe groot het voordeel is voor de verkoper als hij zijn producten voor zo'n laag tarief moet aanbieden. De kortingen lopen namelijk vaak op tot meer dan 50% of 75%! Dit is noodzakelijk omdat er ook een bepaald gedeelte aan de group buying website moet worden afgedragen. Toch is het vaak wél voordelig voor verkopers om gebruik te maken van deze methode. Niet alleen geef je hun verkopen ineens een enorme boost, ook zorg je ervoor dat klanten kennis kunnen maken met het product. Dit verhoogt de kans dat ze nogmaals naar u terugkomen voor uw product of dienst.
Location based services
Group buying is nu naar het volgende level getild door location based services. Dit is een toepassing die op mobile devices, zoals smartphones, zit. Deze toepassing zorgt ervoor dat het, voor partijen waaraan daarvoor toestemming wordt gegeven, te zien is waar je je op dat moment bevindt. Het is op deze manier veel gemakkelijker geworden om mensen gerichte push berichten te sturen. Group buying sites kunnen hier op een handige manier gebruik van maken door mensen alleen aanbiedingen te sturen van verkopers bij hen in de buurt. Zo voorkom je dat mensen overspoeld worden met aanbiedingen die niet relevant voor ze zijn.
De meest populaire online shopping tool
Uit onderzoek blijkt dat group buying sites na het gebruik van zoekmachines de meest populaire online shopping tool zijn. Consumenten gebruiken deze naast vergelijkingssites en reviews het meeste om de beste aanbiedingen te vinden. Beste.nl biedt een gemakkelijke manier om mee te doen aan de trend. Ondernemers kunnen hier hun product aanbieden en consumenten kunnen gemakkelijk zien welke aantrekkelijke aanbiedingen er bij hen in de buurt te vinden zijn. Dubbel winst dus! Neem dus snel een kijkje op Beste.nl voor de laatste acties. Geïnteresseerd? Meer informatie voor ondernemers vindt u op de blog van Places.nl. Hier leest u bijvoorbeeld over het verbeteren van uw e-mailmarketing en het stimuleren van de verkoop door middel van online acties.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen