Gratis een website aanmaken als startende ondernemer
Een website fungeert als het digitale uithangbord van uw onderneming. Het is de plek waar u kunt laten zien wat u klanten te bieden heeft en vormt een laagdrempelige manier voor het eerste contact. Tegenwoordig hoeft u als ondernemer geen kapitalen neer te leggen om een professionele website te krijgen, u kunt deze nu eenvoudig zelf maken.
MKB in de online markt
De bedrijven eZiner en Webtexttool deden eerder dit jaar onderzoek naar de situatie van MKB in de online markt. Hieruit bleek dat veel MKB'ers hun website zien als een online visitekaartje. Daarnaast ontbreekt het aan basale kennis zoals het aantal websitebezoekers. Maar liefst 42% van de onderzochte bedrijven weet niet hoeveel bezoekers hun website trekt. Vooral tijd lijkt een belemmerende factor te zijn. Maar, met de juiste informatie en de juiste tools kan een website ingezet worden om meer klanten te trekken en een hogere omzetgroei te realiseren.
Welke mogelijkheden biedt een website uw bedrijf?
Door het juiste gebruik van uw website kunt u achterhalen wie uw klanten zijn en wat zij willen zien.
Wordt relevant voor uw klanten
U kunt in Google Analytics uw doelgroep opvragen, dit verschaft meer informatie over wie uw website bezoekt en vanaf welke apparaten dit wordt gedaan. Bezoeken veel klanten uw website vanaf een mobiele telefoon? Maar is het design van uw website hier niet op afgesteld: dan loont het om dit aan te passen. Deze data is beschikbaar in Google Analytics. Lees ook de starting guide om wegwijs te worden met deze tool.
Bouw betere klantrelaties op
Naast dat u data in kunt zetten om relevanter te worden voor uw klanten, kan het ook bijdragen aan de klantrelatie. Uw website is voor uw klanten een eenvoudige manier om contact met u op te nemen. Investeer daarom ook in contactformulieren op uw website of geef klanten de mogelijkheid zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Gebruik data om relevante nieuwsbrieven en e-mails te sturen naar uw klanten om betere relaties op te bouwen.
Maak onderscheid tussen uzelf en concurrenten
Elke website kent een eigen huisstijl, een eigen productportfolio en een eigen prijslijst. Onderzoek hoe websites van uw concurrenten ingericht zijn. Ziet u iets wat ontbreekt maar wel relevant is voor uw klanten? Voeg dit dan toe op uw eigen website. Probeer op deze manier een eigen herkenbare website te maken die aansluit bij wat u levert en waar u voor staat.
Daarnaast kunt u investeren in e-mail marketing en contentmarketing. Deel in nieuwsbrieven interessante informatie of plaats blogs op uw webpagina. Gebruik e-mail marketing om na te vragen of klanten tevreden zijn over de geleverde service of het product. Op deze manier bouwt u aan uw klantrelatie en kunt u resultaten gebruiken om een nog betere beleving te creëren voor uw klant. Dit kan een onderscheidende factor zijn voor uw bedrijf.
Wat is hiervoor nodig?
De basis hiervoor is natuurlijk het maken van een website. Dit kan op twee manieren gedaan worden: u kunt een website maken uitbesteden of zelf doen.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Maak inzichtelijk hoe uw website eruit moet komen te zien. Welke informatie wilt u hierop laten zien? Is het vooral een informatieplatform, waarop bezoekers meer kunnen lezen over uw bedrijf of is er ook een webshop? Zorg dat u dit eerste ontwerp duidelijk op papier zet. Denk daarbij ook aan verschillende pagina's op uw website: Wilt u informatie delen door middel van een blog? Wilt u reviews kunnen laten zien in de webshop en welk navigatiemenu gaat u toepassen?
Kies een domeinnaam
Een tweede stap is het kiezen van een domeinnaam. Dit is het internetadres, of de URL. Door hier uw eigen bedrijfsnaam in te verwerken, verhoogt u uw vindbaarheid in zoekmachines. Check wel of de domeinnaam nog beschikbaar is. Belangrijk is daarmee de extensie. Dit gaat om de vraag of uw URL eindigt op .nl of op bijvoorbeeld .com. Hierbij moet u zich vooral afvragen of u op termijn internationaal wilt gaan met uw bedrijf. Wanneer dit zo is, kan het voordelig zijn om alvast een .com of .eu adres te registreren.
Kies een CMS-systeem
CMS staat voor content management systeem. Dit is een systeem waarmee u de content op uw website kunt beheren en is eigenlijk de achterkant van een website. Hiermee kunt u nieuwe inhoud plaatsen of een nieuwe pagina aanmaken. Er zijn veel verschillende CMS-systemen beschikbaar, zoals WordPress en Drupal. Een simpel CMS-systeem kan al voldoen, maar het kan lonen om te investeren in een gepersonaliseerd CMS-systeem.
Meer weten over het inrichten van een website? Dit leest u hier.
Zelf gratis een website maken?
Overtuigd van het belang van een website? Met tools als WordPress en Weebly wordt het mogelijk een website te maken. Deze platformen bieden eenvoudige thema's voor uw website en helpen u op weg. Een nadeel is dat zij eigen advertenties plaatsen op uw website. Wilt u verzekerd zijn van een goedwerkende, eenvoudige gratis website met beperkte advertenties? Probeer dan een gratis website van Places.nl. Hier maakt u als ondernemer eenvoudig een zakelijke en professionele website waarvoor u geen programmeerkennis nodig heeft. Daarnaast is de website beveiligd met een SSL-certificaat, past de website zich aan naar verschillende schermgroottes en bent u direct vindbaar in Google. Er staat maar beperkte reclame op uw gratis website en u heeft al een domeinnaam al vanaf €1 per jaar. Profiteer van een website en maak uw eigen gratis website aan bij Places.nl!
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen