Gratis klanten werven? 5 tips voor ondernemers
Vroeger was er in iedere plaats één winkel die een bepaald product verkocht dat de klant nodig had. De consument ging alleen naar de winkel als hij dat product nodig had en iedere potentiële klant kende de winkel al van naam. Later gingen klanten ook nog wel eens naar een andere plaats om hun inkopen te doen en kwam er al iets meer concurrentie. Tegenwoordig met de komst van het internet is er nog veel meer concurrentie. Hoe valt uw bedrijf op tussen alle bedrijven met een vergelijkbaar aanbod? Places.nl heeft voor u een aantal gratis tips op een rij gezet.
1. Geef een product of dienst gratis weg
Op potentiële klanten heeft het woord 'gratis' een aantrekkende werking. Mensen hebben de neiging om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten en willen het liefst zo min mogelijk betalen voor zoveel mogelijk service. Na een eerste gratis product of dienst, zijn klanten vaak geneigd om terug te komen als het eerste product of de eerste dienst goed bevalt.
2. Start een Share + Like + Win-actie op Facebook
Social media zijn een geweldig middel om meer zichtbaarheid voor uw bedrijf te creëren. Veel Nederlanders zijn in hun vrije tijd actief op social media. Door tijd te besteden aan het maken van een aantrekkelijke afbeelding met daarop de actievoorwaarden (like de bedrijfspagina, deel de foto en maak kans om de gratis dienst of product te winnen), kunt u veel potentiële klanten bereiken. Hoe meer mensen de foto delen, des te meer mensen op Facebook de foto en dus uw bedrijf langs zien komen. Als ze dan in de toekomst op zoek zijn naar een product of dienst vergelijkbaar met dat van u, zullen ze uw bedrijf sneller herinneren.
3. Bied combinatiekorting aan
Maak een kortingsactie met de tweede persoon gratis. Zo weet u zeker dat u een betalende klant hebt, die een persoon meebrengt die eventueel geïnteresseerd is in de producten of diensten die uw bedrijf aanbiedt. Dit werkt zowel om klanten aan u te binden als om eventuele nieuwe klanten die interesse hebben in uw producten of diensten aan te trekken. Dit is een handige manier van mond-tot-mondreclame die ervoor zorgt dat uw bedrijf door tevreden klanten wordt gepromoot. Andere vormen van korting, zoals kortingscodes, kunnen ook zinvol zijn.
4. Verstuur een online nieuwsbrief
Mensen blijven zowel privé als zakelijk vaak trouw aan de bedrijven die zij al kennen. Als u ervoor kunt zorgen dat meer mensen zich abonneren op uw online nieuwsbrief, zullen ook zij sneller aan uw bedrijf denken als het gaat om producten of diensten die u aanbiedt. Lees ook de Places tips over quickwins voor meer nieuwsbriefaanmeldingen.
5. Bied een uitstekende service
Deze laatste lijkt misschien een inkoppertje, maar wordt vaak vergeten. Zorg dat potentiële klanten niet bij u wegblijven door een gebrek aan service. Als u uitstekende service levert en klanten zijn tevreden over u, dan nemen zij vanzelf nieuwe klanten mee. Mond-tot-mondreclame is de beste manier om nieuwe klanten binnen te halen. Mensen zijn eerder geneigd andere personen te geloven als zij zich positief over u uitlaten, dan wanneer u zelf positieve reclame over uzelf maakt. Mocht u na het lezen van deze gratis tips ook willen investeren, dan biedt Places.nl u de mogelijkheid om uw bedrijf nog beter vindbaar te maken. Wilt u meer informatie over welke mogelijkheden Places.nl biedt? Bekijk in dit overzicht directwelk pakket het beste bij uw bedrijf past. Meer informatie? Bel dan naar onze klantenservice op het nummer 024 - 3555 299. Wij zijn bereikbaar van 08.00 - 21.00 uur.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen