De beste Google Tools voor jouw bedrijf
Google Insights is een krachtige, veelzijdige tool van Google. Deze tool geeft je inzicht in de zoekvolumes en de populariteit van specifieke zoektermen over een bepaalde periode. Daarnaast biedt het ook geografische informatie over waar en wanneer zoekopdrachten worden uitgevoerd. Dat klinkt erg waardevol, maar hoe gebruik je deze informatie nou? En wat kun je daarmee doen? In dit artikel lees je alles over wat de Google Insights betekenen!
Wat zijn Google Insights?
Maar eerst: wat is Google Insights nou precies en waar kun je dat vinden? Om gebruik te maken van de tools die onder Google Insights vallen moet je een Google profiel hebben en een website. Zoals je misschien al weet is het doel van je Google Bedrijfsprofiel dat je zo vindbaar mogelijk bent op Google en Google Maps. Google Insights kan helpen bij het inzichtelijk maken hoe vindbaar je bent en hoe op welke punten je nog kan verbeteren.
Nog geen Google bedrijfsprofiel, maar wel benieuwd naar de voordelen van dit profiel? In dit artikel kun je alle voordelen van een Google Bedrijfsprofiel lezen!
Google Search Console
De eerste tool van Google Insights die we zullen bespreken is Google Search Console. Via deze tool kun je de prestaties van je website in de zoekresultaten van Google monitoren en verbeteren. Met behulp van deze tool kun je zien hoe je website presteert in de zoekresultaten, waardoor je sneller problemen kan oplossen die ze zichtbaarheid van je website kunnen beïnvloeden.
Hoe werkt Google Search Console?
Om gebruik te maken van deze tool moet je een Google-account hebben en je website verifiëren. Nadat je website is geverifieerd kun je aan de slag gaan met het monitoren van je prestaties. Via deze tool krijg je inzicht in de volgende vragen en onderdelen:
- Prestatierapporten: Hoe presteert mijn website in de zoekresultaten van Google?
- Indexering Rapporten: Hoe indexeert Google de pagina's op mijn website en zijn er problemen met de indexering?
- Sitemaps: begrijpt Google mijn sitemap of moet ik deze indienen bij Google?
- Mobiele bruikbaarheid: hoe presteert mijn website op mobiele apparaten en zijn er problemen met de mobiele bruikbaarheid?
- Beveiligingsproblemen: is mijn website goed beveiligd tegen malware of spam?
De voordelen van Google Search Console
Het gebruik van deze tool biedt verschillende voordelen, zoals:
- Verbeterde zichtbaarheid in Google;
- Betere gebruikerservaring;
- En betere inzichten in de prestaties van je website.
Kortom, Google Search Console is een essentiële tool voor wanneer je jouw website wil optimaliseren en je zichtbaarheid in de zoekresultaten van Google wil verbeteren.
Google Analytics
Een van de manieren waar je goed inzicht kunt krijgen in de online vindbaarheid van je website is via Google Analytics. Via deze tool krijg je meer en nóg beter inzicht in de gebruikers van je app en website. Op deze manier kun je de prestaties van bijvoorbeeld je marketing, content en producten controleren. Door middel van Google Analytics kun je als website-eigenaar zien hoeveel mensen je website bezoeken, hoe lang ze op je website blijven en welke pagina's ze hebben bekeken. Deze extra informatie kan je helpen bij het verbeteren van de gebruikerservaring.
De functies van Google Analytics
Google Analytics heeft vele verschillende functies. Een aantal van deze functies zijn:
- Bezoekersrapporten: hiermee kun je zien hoeveel mensen je website bezoeken, waar ze vandaan komen en hoe lang ze op je website zijn gebleven.
- Doelgroepoverzicht: via dit overzicht kun je zien welke demografische gegevens je website bezoekers hebben, zoals het geslacht en de leeftijd.
- Conversies: met deze functie kun je zien hoeveel mensen een actie hebben uitgevoerd op je website, zoals het aanmelden voor de nieuwsbrief, invullen van een formulier, plaatsen van bestelling of delen op sociale media.
- Acquisitie overzicht: bekijk met dit overzicht via welke kanalen bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen
De voordelen van Google Analytics
Natuurlijk biedt deze tool ook veel voordelen voor website-eigenaren, zoals:
- Inzicht in het gedrag van je websitebezoekers;
- Verbeterde gebruikerservaring;
- En inzicht in de effectiviteit van je marketinginspanningen.
Google Trends
Google Trends is een van de onderdelen van Google Insights die je een duidelijk inzicht geeft in zoekwoorden en wat de populariteit is van deze zoekwoorden. Via deze tool kun je ontdekken waar de wereld (online) naar op zoek is. Door een onderwerp of zoekterm in de balk in te voeren krijg je een duidelijk inzicht over de interesses over dat onderwerp. Het helpt bij het identificeren van welke zoekwoorden op dat moment trending zijn, welke artikelen populair zijn door die zoekwoorden en welke zoekwoorden hier aan verwant zijn. Op deze manier kun je op de hoogte blijven van de laatste trends en ervoor zorgen dat jouw geschreven artikel hoger in de zoekresultaten komt te staan.
Google Pagespeed
Google Pagespeed is een handige tool die, zoals de naam al impliceert, onder andere de snelheid van een webpagina laat zien. Een snelle website heeft niet alleen voordelen voor de gebruikerservaring, maar kan ook leiden tot een hogere positie in de zoekresultaten van Google.
Hoe werkt Google Pagespeed?
Om de pagespeed van je website te meten, gebruikt Google een schaal van 0 tot 100. Hierbij geldt dat een score van 85 of hoger als goed wordt beschouwd. Wanneer je een lagere score hebt, dan is het verstandig om te gaan kijken naar het sneller maken van je website. Hierbij kun je denken aan het optimaliseren van afbeeldingen, verminderen van HTTP-verzoeken en minimaliseren van JavaScript en CSS-bestanden.
Google Pagespeed is dus een belangrijke factor voor de gebruikerservaring en de zoekresultaten van je website. Daarom is het slim om geregeld je website te controleren zodat je de bezoeker een gebruiksvriendelijke website kan garanderen.
Google biedt dus veel gratis tools die je kunt gebruiken om je online vindbaarheid te beïnvloeden en verbeteren. Benieuwd geworden na het lezen van dit artikel hoe zichtbaar jouw bedrijf is? Doe dan hier de gratis check. Wanneer je behoefte hebt om hulp te krijgen tijdens het vergroten van je online vindbaarheid, dan gaan wij graag voor je aan de slag! Wij zorgen ervoor dat jij zichtbaar bent op meer dan 10 kanalen en houden je bedrijfsgegevens up-to-date.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen