Free publicity voor uw MKB
Media-aandacht is erg kostbaar voor uw onderneming, maar adverteren is vaak (te) duur. Er zijn ook manieren om gratis in de media te komen, ook wel free publicity genoemd. Bovendien werkt redactionele aandacht in de media soms ook veel beter dan een advertentie. De overtuigingskracht richting de doelgroep is meer aanwezig. Places.nl geeft u een aantal tips om gratis in het nieuws te komen.
Persbericht
Redacties van websites, kranten en andere media krijgen dagelijks tientallen of soms wel honderden persberichten toegestuurd. Meestal wordt er door een journalist binnen enkele tellen besloten of het persbericht de moeite waard is om door te lezen, of niet. Probeer hier slim mee om te gaan, zodat u geen tijd stopt in een persbericht waar toch niets mee gedaan wordt. Enkele elementen waaraan uw persbericht moet voldoen, volgen hieronder.
1. Maak er geen verkapte reclameboodschap van
Journalisten haken vrijwel meteen af als ze doorhebben dat uw persbericht ook bedoeld is om reclame te maken voor uw bedrijf. Journalisten hechten vaak veel waarde aan beroepsafspraken als objectiviteit en betrouwbaarheid. Journalisten zullen hun lezers dus niet zomaareen stuk reclame toeschrijven. Zorg er dus voor dat u echt nieuws schrijft. Dit kan in de vorm van bijvoorbeeld een onderzoek, een ludieke actie of een primeur. De belangrijkste vraag is: is uw persbericht belangrijk voor de doelgroep van het medium waar u uw persbericht naar verstuurt?
2. Wees betrouwbaar
Als u een onderzoek heeft uitgevoerd, zorg er dan voor dat u betrouwbaar bent en dat u alle resultaten in uw onderzoek kunt verantwoorden. Nieuws is van origine betrouwbaar, en veel mensen geloven dan ook wat er in de krant staat. Op het moment dat er ook maar één kleine onwaarheid in uw persbericht te vinden is, zal de journalist dit in twijfel trekken. Bovendien, als na het publiceren blijkt dat uw persbericht niet betrouwbaar is, dan is de kans veel groter om negatieve media-aandacht te krijgen.
3. Zet de belangrijkste feiten bovenaan
Een persbericht moet als het ware oprolbaar zijn, van onderen naar boven. Zet dus de minst belangrijke dingen onderaan uw persbericht, en begin met het belangrijkste in de kop en de inleiding. Daarna kunt u zich steeds meer uitweiden over het onderwerp. Zorg ook dat u in uw inleiding de feiten in de kop herhaalt zodat, wanneer de kop wegvalt, mensen nog steeds zullen snappen wat er in het persbericht bedoelt wordt. Doet u dit niet, dan zal de journalist het persbericht waarschijnlijk niet aflezen omdat er irrelevante informatie bovenaan staat.
4. Nieuwswaarde
Denk aan de nieuwswaarde van uw persbericht. De nieuwswaarde bepaalt in hoeverre uw bericht relevant is voor de doelgroep. Hoe groter de nieuwswaarde, hoe eerder uw stuk in de krant of op een nieuwswebsite geplaatst zal worden. Een aantal nieuwswaarden waar u rekening mee dient te houden:
- Is mijn persbericht nieuw, origineel en is er nog niet over geschreven?
- Is mijn persbericht interessant voor de doelgroep waar het voor geschreven wordt?
- Is mijn persbericht opvallend, uniek?
- Levert mijn persbericht reacties op?
Landelijk of regionaal?
Iedereen wil natuurlijk landelijk in het nieuws komen, dat genereert per slot van rekening de meeste media-aandacht. Landelijk in het nieuws komen is echter moeilijk, en bovendien soms ook minder relevant. Richt uw pijlen op de regionale of lokale media, waar het voor de lezers veel relevanter is om nieuws over uw organisatie te lezen. Als u een nieuw product op de markt zet, zijn regionale en lokale klanten eerder geneigd om daarvoor naar uw onderneming te komen dan iemand die ver uit de buurt woont en uw nieuwsbericht leest. Een simpel persbericht over de opening van een nieuwe vestiging kan al erg interessant zijn voor lezers van een regionale krant.
Doe uw huiswerk
Welk medium gaat u benaderen? Wat voor een soort artikelen maken zij over wat voor een soort onderwerpen? Is de insteek van het medium om diepgaande achtergrondartikelen te maken of juist om hun publiek te entertainen met 'leuk nieuws'. Door even snel een check te doen kunt u goed inspelen op de behoeften van het medium en maakt u de kans makkelijk groter om media-aandacht te genereren.
Contacten onderhouden
Probeer er ook voor te zorgen dat u weet wie bij u in de regio of in de buurt het nieuws maakt. Vaak zijn dit via-via bekenden. Door nauwe contacten te onderhouden is de stap om informatie of een persbericht door te sturen veel kleiner, en de kans dat er iets geplaatst wordt veel groter. Probeer op lokale of regionale bijeenkomsten kennis te maken met mensen die u wellicht free publicity op kunnen leveren.
Geluk
Het verkrijgen van free publicity blijft ondanks goede tips en voorbereiding toch een kwestie van geluk hebben. Als op het moment dat u uw persbericht verstuurt ineens iets heel relevants gebeurt in uw regio dan heeft u toevallig gewoon pech. Bovendien kunt u de promotie van uw bedrijf niet alleen op free publicity laten lopen. Het is echter wel leuke extra reclame voor uw bedrijf, als het lukt. Free publicity blijft een kansspel, waar u zelf niet 100% invloed op heeft, maar op het moment dat het lukt zult u ook direct resultaat zien. Er zijn immers ook voorbeelden bekend van bedrijven die per ongeluk bijzonder veel positief in het nieuws zijn gekomen. Denk bijvoorbeeld aan een lokale ondernemer die ineens in tv-programma als gast verschijnt omdat een regionale tv-zender een grappig fragment van de desbetreffende onderneming heeft opgenomen. Wilt u meer weten over andere vormen van gratis reclame? Zoals aandacht genereren via Twitter, bedrijfsratings of bloggen voor uw bedrijf? Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de blogs op Places.nl of uw online vindbaarheid, bel dan naar 024 3555 299.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen