Foto’s gebruiken op je website? Houd deze tips in je achterhoofd
Dat een foto meer zegt dan duizend woorden is misschien cliché, maar daarom niet minder waar. Foto's kunnen een bericht of artikel naar een hoger niveau tillen. Simpelweg omdat mensen visuele informatie sneller verwerken en begrijpen. Mede door technologische ontwikkelingen neemt het gebruik van visualisatie wereldwijd alleen maar toe. We zien de hele dag foto's en filmpjes op onze smartphone en ook via bijvoorbeeld online of offline advertenties komen we continu in aanraking met grafisch design.
Maar waar moet je nou op letten?
Doordat je tegenwoordig overal foto's vandaan kunt halen, is het erg makkelijk om foto's te vinden, te kopiëren en te gebruiken. Er zijn echter wel veel dingen waar je op kunt letten. Let bijvoorbeeld niet alleen op de originaliteit van afbeeldingen die bij je onderwerp passen, maar houdt ook rekening met de vindbaarheid van je bericht of artikel. Hieronder vind je tien tips voor het kiezen van een goede foto.
1. Kies een foto die past bij het onderwerp
Denk eraan dat je foto iets toevoegt aan je bericht. Het belangrijkste hierbij is dat de afbeelding goed bij het onderwerp past. Zo heeft de lezer direct een beeld bij het onderwerp.
2. Denk na over het doel van de foto
Door na te denken over het doel van de foto, voorkom je dat een foto een verkeerd beeld opwekt of visueel totaal niet past bij je website of artikel. Een foto trekt namelijk al snel de aandacht en je wilt mensen aantrekken met je foto in plaats van afschrikken.
3. Denk aan eigendomsrechten: Google afbeeldingen
Veel mensen denken bij een foto al snel aan Google afbeeldingen. Echter weten veel mensen niet dat de meeste foto's niet rechtenvrij zijn. Om deze foto's te gebruiken, heb je een licentie nodig (toestemming van de fotograaf).
4. Gebruik van stockfoto's
Een goed alternatief voor Google afbeeldingen, is het gebruik van stockfoto's. Dit zijn vaak algemene foto's die gratis of tegen betaling kunnen worden gebruikt. Houdt er echter rekening mee dat te veel stockfoto's je website een niet-origineel of goedkoop karakter kunnen geven. Voorbeelden van websites met gratis stockfoto's zijn: Pixabay, Unsplash, Pexels en Pikwizard.
5. Geef je foto een korte titel
Het kort en krachtig betitelen van je foto, kan je positie binnen zoekmachines als Google (SEO) verhogen. Zo weet de zoekmachine-robot wat de inhoud/het onderwerp van de afbeelding is, wat je artikel extra relevant kan maken voor een zoekopdracht.
6. Beschouw je homepage als het uithangbord van website
De landingspagina van je website is vaak de eerste pagina die mensen zien als ze een website bezoeken. Besteedt voor deze pagina extra aandacht aan foto's. Vermijd bijvoorbeeld het gebruik van algemene stockfoto's.
7. Kies een scherpe, duidelijke foto en denk aan pixels
BIj een professionele foto wordt vaak gelet op belichting, uitsnede, compositie en scherptediepte. Daarnaast wil je niet dat bezoekers van jouw website de foto's niet goed kunnen interpreteren. Als de foto veel informatie bevat dan is het bijvoorbeeld handig als de bezoeker deze foto kan vergroten. Denk er in dit geval aan dat de foto voldoende pixels bevat. Voor bijvoorbeeld een blog, volstaat vaak een afbeelding van rond de 900 pixels breed en 400 hoog. Wil je een afbeelding die op de hele breedte van een scherm past, dan zit je rond de 1900 pixels breed en 1000 hoog.
8. Hoe groter hoe beter is niet altijd waar
In combinatie met tekst, dient een foto vaak ter ondersteuning. Denk eraan dat de titel en bijvoorbeeld de introductie van je tekst altijd (gedeeltelijk) zichtbaar blijven.
9. Staand of liggend?
Een staande afbeelding kan in de lengte van je pagina veel ruimte innemen. Denk vooraf na over de indeling van je webpagina en kies dan voor een staande of liggende afbeelding. Staande foto's werken beter op bijvoorbeeld social media kanalen die worden bezocht via een smartphone of als de inhoud van de foto lengte/hoogte bevat. Bevat de inhoud juist breedte, dan werkt een liggende foto vaak beter.
10. Eigen beeldmateriaal
Zelf foto's maken of laten maken, geeft een persoonlijke touch aan je website. Zo kun je je onderscheiden van anderen. Houdt deze optie altijd in je achterhoofd. Wellicht kun je deze foto bijvoorbeeld later nog eens afdrukken en gebruiken in je bedrijfspand.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen