De formule om succesvol te zijn
Wat is de formule om echt succesvol te zijn in uw carrière? De precieze sleutel tot succes? Volgens natuurkundige Albert-Lázló Barabási heeft het te maken met uitvogelen waar je echt goed in bent en je daaraan vasthouden. In deze blog leggen we uit wat zijn gedachtegoed is en vertellen we u de formule tot succes.
De formule
De mate van succes voor een product, wetenschappelijk onderzoek of een andersoortig resultaat waar moeite voor gedaan is, bestaat uit twee componenten: de onderliggende kwaliteit van het idee (r) en het vermogen van de persoon achter het project om ideeën daadwerkelijk te concretiseren. Dit wordt ook wel de 'Q-factor' genoemd. Dus succes (S) is het resultaat van de kracht van een idee en de Q-factor van de bedenker: S = Qr.
Beiden componenten zijn van belang
Om te illustreren hoe belangrijk beide componenten zijn, wijst Barabási erop dat Steve Jobs, iemand met een enorm hoge Q-factor, ook veel niet succesvolle producten op zijn naam had staan. Bijvoorbeeld de producten Apple Lisa, NeXT, de G-4 Cube en MobileMe. Waarschijnlijk heeft u nooit van deze producten gehoord. Deze producten horen bij Steve Jobs vele mislukkingen. Als een idee een kleine r-waarde heeft, dan maakt het niet uit hoe hoog de Q-factor is, het zal dan niet werken.
Hoge Q en r
Omgekeerd kan een hoge Q-factor in combinatie met een goed idee extreem succesvolle resultaten opleveren. Is er sprake van een hoge Q-factor en hoge r, dan versterken ze elkaar. Dat leidt meestal tot een doorbraak, soms met revolutionaire gevolgen.
Succesvol zijn
Een opmerkelijke uitkomst van de studie is dat iemands specifieke Q-factor op een bepaald terrein over de tijd constant blijft. Ervaring noch leeftijd heeft een duidelijk effect op het vermogen goede ideeën uit te voeren. Streeft u succes na in uw carrière? Dan is dit een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant betekent het een terugkerende worsteling om succes te boeken op een bepaald gebied, maar mogelijk wijst het op een gebrek aan talent op een bepaald vlak. Barabási geeft mee als belangrijk punt: 'Als uw Q-factor niet resoneert met uw baan, dan heeft u misschien het verkeerde carrièrepad gekozen.' Barabási's onderzoek suggereert dat het verstandig is om uit te vinden waar je goed in bent en op dat specifieke gebied nieuwe dingen uit te proberen.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen