Facebook stuurt Amerikaanse advertentie kopers voortaan een verificatiecode per post
Afgelopen weekend maakte Facebook bekend dat er maatregelen zijn getroffen wat betreft het kopen van advertentieruimte voor verkiezingscampagnes. Amerikaanse instellingen die op Facebook willen adverteren om meer stemmers voor hun campagne te trekken moeten voortaan eerst geverifieerd worden via de post.
Verificatiecode via de post
Kopers van de advertentieruimte krijgen een kaart gestuurd met een verificatiecode, die ze vervolgens op Facebook weer in moeten vullen. Hierna krijgen zij pas toestemming om te adverteren. Facebook heeft deze maatregel getroffen om er zeker van te zijn dat alle advertenties voor de verkiezingen ook daadwerkelijk afkomstig zijn van instellingen in de Verenigde Staten. Hierdoor moet de beïnvloeding van andere landen tijdens verkiezingstijd zo minimaal mogelijk worden. De maatregel wordt alleen toegepast bij advertenties die de specifieke kandidaat benoemen en alleen bij verkiezingen op nationaal niveau. Facebook heeft nog niets losgelaten over wanneer deze maatregel precies wordt ingevoerd, maar heeft wel gezegd dat het bij de Congresverkiezingen in november al in gebruik zal zijn.
Russische invloed presidentsverkiezingen
De maatregel is een reactie op de aanklacht die Robert Mueller (jurist en ambtenaar) recentelijk deed over de rol die de Russen gespeeld hebben tijdens de presidentsverkiezingen in 2016. Tijdens deze verkiezingen zouden Russische werknemers van het bedrijf Internet Research Agency een groot deel van de advertentieruimte hebben opgekocht om de verkiezingen in het voordeel van Trump te willen beïnvloeden. Zo zouden de Russen nepnieuws over Hillary Clinton hebben verspreid, nepprofielen hebben aangemaakt en sommige van hen zouden zelfs contact hebben gehad met het campagneteam van Trump. Deze aanklacht nam de VS erg serieus en naar aanleiding hiervan werden afgelopen weekend al dertien Russen en drie Russische bedrijven aangeklaagd.
Reactie Facebook
Facebook lag door deze acties dus flink onder vuur. Critici beschuldigden Facebook er ook van dat het de advertentie kopers te laat zou hebben geïdentificeerd als Russen en vervolgens ook niet genoeg actie ondernomen hebben om hen te stoppen. Facebook reageert hier vervolgens op dat de voornaamste intentie achter de advertenties niet was om de uitslag te beïnvloeden maar om juist verdeeldheid te creëren. Desondanks wordt de aanklacht wel serieus genomen, wat ook blijkt uit deze maatregel.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen