Facebook: meer sociale interactie, minder commercieel belang
Facebook heeft bekend gemaakt dat ze het komende jaar haar bereik wil verkleinen, maar daardoor waardevolle content meer aandacht te geven. Content die meer aanzet tot likes, shares, comments en sociale interactie krijgt de voorrang bij deze nieuwe, onconventionele strategie.
Minder tijd besteden aan Facebook
"Wanneer we dit (de strategie) introduceren, zullen mensen minder openbare content zien zoals posts van bedrijven, merken en de media. En de openbare content die je meer ziet zal van hetzelfde niveau blijven - het moet betekenisvolle interacties tussen mensen aanmoedigen.", zo schreef CEO van Facebook Mark Zuckerberg in een post.
Daardoor gaan veel mensen het komende jaar naar verwachting minder tijd doorbrengen op Facebook. In een tijd waar Facebook volstaat met nepnieuws, advertenties en andere spam-content, heeft het social mediabedrijf besloten om stappen te ondernemen die het social-aspect van "social media" weer terugbrengt.
Minder geld, meer social media
Niet alleen spam-content zal verminderd worden, ook bijvoorbeeld nieuws van grote, gevestigde mediabedrijven zal minder te vinden zijn op Facebook. Dat betekent dat mensen die hun Facebook-tijdlijn gebruiken om nieuws te lezen binnenkort waarschijnlijk een ander platform moeten zoeken. Gebruikers zullen tevens minder video's bekijken en minder geconfronteerd worden met advertenties. Kortom: Facebook gaat minder geld aan ons verdienen.
De ondernemersgeest zal mogelijk stellen dat dit een vreemde keuze is, maar volgens Zuckerberg is het de juiste keuze voor Facebook. De krimpstrategie van Facebook moet waardevolle interacties tussen de gebruikers stimuleren. Onderzoekers van Facebook hebben dan ook ondervonden dat gebruikers veel meer bevrediging ondervinden wanneer er ook actief wordt gecomment op foto's, gedeeld wordt of likes worden uitgedeeld. Op deze manier krijgen gebruikers tevens het idee dat er ook echt interesse wordt getoond in hun Facebook-activiteiten.
De juiste keuze?
"Even voor de duidelijkheid: door deze veranderingen door te voeren, verwacht ik dat de tijd die mensen op Facebook spenderen en dat bepaalde mate van engagement af gaan nemen. Maar ik verwacht ook dat de tijd die je wel op Facebook spendeert, een stuk waardevoller zal zijn. En als we het juiste doen, dan geloof ik dat het voor onze gemeenschap en voor ons bedrijf op de lange termijn ook goed zal zijn.", voegde Zuckerberg toe.
Voor nu is het onduidelijk hoe deze nieuwe Facebook-tijdlijnen eruit gaan zien. In het verleden heeft Facebook eerder een soortgelijke verandering aangekondigd, maar tijdlijnen staat nog steeds vol met nieuws en video's van grote uitgevers.
Hoe we over een jaar Facebooken, dat is nog maar net de vraag. En of Facebook zichzelf met de nieuwe strategie in de vingers snijdt of dat het juiste de slimste keuze is die het bedrijf momenteel kan maken, dat moet ook nog blijken. Maar als we Zuckerberg mogen geloven, gaan we weer terug naar de ware aard van het "sociale" medium.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen