Facebook 101: een succesvolle advertentie van begin tot einde
Adverteren op social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het marketingbeleid van ondernemers. Vanwege de omvang, is Facebook een belangrijke speler geworden op het gebied van advertenties. Als u overweegt om te adverteren op social media is Facebook een goed begin. Places.nl heeft daarom een stappenplan opgesteld om u op weg te helpen bij het opstellen van een advertentie.
Waarom is Facebook zo geschikt voor ondernemers?
Facebook is een aantrekkelijk medium voor ondernemers. Niet alleen is het gebruik van Facebook gratis, maar u kunt er gemakkelijk grote hoeveelheden mensen mee bereiken. Ook is Facebook erg gebruiksvriendelijk. U kunt gemakkelijk berichten posten, foto's toevoegen aan u profiel en toepassingen als YouTube, LinkedIn, Twitter of SlideShare vermelden. Daarnaast worden Facebook pagina's gevonden in Google en zijn ze voor iedereen toegankelijk. Voor u als ondernemer is het vooral interessant omdat het u de mogelijkheid geeft advertenties op specifieke doelgroepen te richten. Met meer dan 7,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland is Facebook een gemakkelijk middel om uw boodschap over te brengen. Uit onderzoek blijkt dat 56 procent van de gebruikers die een pagina liken, ook de intentie hebben producten daarvan aan te schaffen. Ook geeft 69 procent van de gebruikers aan een pagina te liken omdat vrienden dat ook hebben gedaan. Facebook is dus een goed middel om te zorgen voor meer naamsbekendheid en een hogere omzet. Eerder heeft u op Places.nl kunnen lezen hoe u uw bedrijf kunt promoten met behulp van Facebook. Er zijn uiteenlopende manieren om dit te doen. Dit maal richt Places.nl zich op het aanmaken van een standaard advertentie.
Wat is een standaard advertentie?
Een standaard advertentie is te zien aan de rechterzijde van uw nieuwsoverzicht. Deze bevat vaak een aantrekkelijke afbeelding, pakkende titel en korte advertentietekst. Een standaard advertentie is zichtbaar voor iedereen binnen de door u aangegeven doelgroep. Gebruikers hebben de mogelijkheid om meteen door te klikken naar uw eigen Facebook pagina of website. Gebruikers zien ook direct wie uit hun eigen netwerk de advertentie heeft geliket. Wanneer dit nog niet het geval is zien zij het totale aantal likes van de advertentie.
Het maken van een standaard advertentie doet u met behulp van het stappenplan dat Places.nl hier onder voor u heeft opgesteld. Door de acht stappen te volgen zet u zelf gemakkelijk uw eigen Facebook advertentie in elkaar.
1. Maak een advertentie aan via uw profiel
Als u al een Facebook pagina heeft kunt u via deze link een advertentie aanmaken. Wanneer u inlogt kunt u direct aan de slag met uw advertentie. Zoals u op de afbeelding kunt zien kunt u aangeven in welke categorie uw Facebook pagina valt. Kies hier voor de optie 'Bedrijf, organisatie of instelling'. Hier valt u met uw Facebook bedrijfspagina namelijk onder. Daarna kunt u selecteren onder welke bedrijfstak u uw pagina wilt plaatsen.
2. Bepaal wat u met uw advertentie wilt bereiken
Het soort advertentie dat u gebruikt hangt af van het doel dat u voor ogen heeft. Als u een advertentie aanmaakt kunt u kiezen uit een aantal opties. Deze vindt u onder het kopje 'Welke resultaten wil je voor je advertenties?', zoals te zien is in het overzicht hiernaast. Zo kunt u bijvoorbeeld een advertentie plaatsen om uw naamsbekendheid of fanbase te vergroten, de betrokkenheid te verhogen of verkopen te promoten.
3. Selecteer wat u met uw advertentie wilt promoten
Nadat u heeft bepaald wat u met uw advertentie wilt bereiken vult u de juiste gegevens in om aan te geven wat uw wilt promoten. Deze gegevens zijn afhankelijk van wat u met uw advertentie wilt bereiken. Facebook geeft u bij elke soort advertentie een aantal mogelijkheden. Wanneer u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid wilt vergroten kunt u uit specifieke posts kiezen om te promoten en als u voor meer betrokkenheid wilt zorgen vermeldt u de link naar uw website.
4. Kies een titel die de aandacht trekt
Nadat u heeft aangegeven wat u met uw advertentie wilt promoten kiest u een titel die in het oog springt. Dit doet u door belangrijke trefwoorden in uw titel te gebruiken en de voordelen voor de klant te benoemen. Ook kunt u cijfers en uitroeptekens gebruiken om de aandacht naar uw advertentie te trekken. Uw advertentie wordt uiteindelijk aan de rechterzijde van de nieuwspagina weergegeven. Het is dus belangrijk dat deze direct opvalt. De titel bepaalt voor een groot deel of mensen doorklikken naar uw bedrijfspagina. Door mensen nieuwsgierig te maken met uw titel vergroot u de kans dat ze verder lezen. Voorbeelden van succesvolle titels zijn: 'Timmerman nodig?' of 'Win een gratis boodschappenpakket!'. U mag hier maximaal 25 karakters voor gebruiken.
5. Verwerk call-to-actions in uw advertentietekst
Vervolgens vraagt Facebook u een advertentietekst in te vullen. Deze heeft als doel de lezer van uw advertentie aan zetten tot actie. Dit kan verschillende dingen betekenen. Als u uw fanbase wilt vergroten wilt u dat de gebruiker uw pagina liket. Bent u echter uit op meer betrokkenheid, dan wilt u er voor zorgen dat gebruikers reageren op uw pagina. Door call-to-actions te verwerken in uw advertentietekst probeert u de lezer aan te zetten tot de gewenste actie. Een call-to-action kan bijvoorbeeld zijn: 'Schrijf u in voor de nieuwsbrief' of 'Vul in en win'. U mag hier maximaal 90 karakters gebruiken.
6. Gebruik een aantrekkelijke afbeelding
De afbeelding is het element van de advertentie dat meteen opvalt. Een aantrekkelijke afbeelding zorgt er dus voor dat meer mensen uw advertentie bekijken. Het succes van uw advertentie hangt voor 70 procent af van de afbeelding, voor 20 procent van de titel en voor 10 procent van de tekst. Door een afbeelding te kiezen die aansluit bij uw call-to-action zorgt u er voor dat mensen sneller geneigd zijn hier op te reageren. Ook kunt u er door te experimenteren achter komen welke afbeeldingen het beste aanslaan bij uw doelgroep. Zo zou het kunnen zijn dat een bepaalde kleur beter werkt bij mannen dan bij vrouwen. Ook klikken ouderen vaker op advertenties dan jongeren. Door rekening te houden met de interesses van verschillende doelgroepen kunt u het succes van uw advertentie vergroten. Houd er wel rekening mee dat uw advertentie geen afbeelding mag bevatten die voor meer dan 20 procent uit tekst bestaat. Voor meer richtlijnen voor het adverteren op Facebook gaat u naar de website. Bij de meeste soorten advertenties kunt u tot maximaal zes foto's selecteren die afwisselend worden weergegeven in uw advertentie. Wanneer u merkt dat de aandacht voor uw advertentie af begint te nemen, is het verstandig om in de advertentie af te wisselen met een andere afbeelding. Op die manier houdt u de aandacht langer vast. Voor de meeste advertenties geldt dat de afbeelding maximaal 1200 pixels breed bij 627 pixels hoog mag zijn. Probeer de afbeelding zo te snijden dat de gehele ruimte wordt benut. Als u een afbeelding van een ander formaat uploadt, wordt deze automatisch door Facebook aangepast.
7. Geef aan welke doelgroep u wilt bereiken
Wanneer u klaar bent met uw advertentie kunt u aangeven wie u met uw advertentie wilt bereiken. U kunt hierin aangeven of uw doelgroep uit mannen of uit vrouwen bestaat, hoe oud uw doelgroep is en waar deze woonachtig is. Ook kunt u selecteren op functie, opleiding, hobby's en voorkeuren. Op deze manier kunt u precies aangeven wie u wilt dat uw advertentie te zien krijgt. Hierdoor bereikt u een specifiekere doelgroep en wordt uw advertentie relevanter. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat meer mensen op uw advertentie klikken.
8. Vul uw gegevens in om de betaling af te ronden
Betaling voor advertenties verloopt via een creditcard, PayPal account of Facebook coupon. In de laatste stap van het proces vraagt Facebook u uw betalingsgegevens in te vullen. Hier heeft u ook de mogelijkheid om aan te geven wat u aan de advertentie wilt besteden. Als u net begint met adverteren op Facebook is het vaak verstandig om met een klein bedrag te beginnen en te kijken hoe de advertentie het doet. Heeft u al meer ervaring met het maken van advertenties dan kunt u er een groter bedrag aan besteden. U kunt hier ook kiezen of u wilt betalen per klik of per keer dat iemand uw advertentie heeft gezien. Hoe succesvoller uw advertentie is, hoe lager dit bedrag wordt. Kiest u er voor om te betalen per klik dan kunt u ook zelf het budget instellen. Hier geldt wel dat hoe hoger het bedrag per klik, hoe vaker Facebook de advertentie weergeeft. U kunt hier ook de periode aangeven waarin u de advertentie wilt laten lopen.
Als u dit stappenplan heeft doorlopen staat uw advertentie online en is deze te zien voor de door u aangegeven doelgroep. Door de resultaten van de advertentie in de gaten te houden kunt u waar nodig verbeteringen aanbrengen om te zorgen dat uw advertentie in de toekomst nóg succesvoller wordt. Facebook Insights kan u daar een handje bij helpen. Dit is een programma van Facebook zelf dat gratis de statistieken van uw bedrijfspagina bijhoudt. Deze tool geeft u onder andere inzicht in de actieve gebruikers per dag, week of maand, de activiteiten van deze gebruikers en het aantal nieuwe likes en afmeldingen. Daarnaast heeft u ook inzicht in hun demografische gegevens van bezoekers van uw pagina. Meer informatie over adverteren op Facebook vindt u op de website van Facebook. Ook andere campagnes kunnen u helpen uw doelen te bereiken. Naast standaard advertenties zijn er gesponsorde berichten en promotieberichten. Ook kunt u er voor kiezen om een campagne te starten op uw bedrijfspagina. Hierover leest u meer in de blog over het promoten van uw Facebook pagina.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen