Experience marketing: zet in op klantervaring!
Zoals u misschien wel weet, is de ervaring van de klant met uw merk erg belangrijk. Bij goede ervaringen bindt u de klant aan uw bedrijf. Maar heeft u er ook al eens aan gedacht om dit in te zetten als marketingtechniek? Places.nl vertelt u meer over "experience marketing" in deze blog.
Experience marketing
Experience marketing is een oude, maar nog steeds relevante vorm van marketing. Het doel van experience marketing is om een betere band te creëren tussen klant en merk door hen mee te nemen in een grappige of gedenkwaardige ervaring. Ook al ligt vandaag de dag de focus op big data, mobiele, sociale en content marketing, toch blijft experience marketing ook belangrijk. Dat is ook niet zo gek: alle vormen van marketing gaan erom de klantervaring met merken te verbeteren.
Klant staat voorop
Omdat de klant koning is in onze samenleving, wordt bij elk aspect van de bedrijfsvoering de klant centraal gesteld. Toch falen de meeste marketeers erin om écht te luisteren naar hun klanten. Waaraan klanten hun geld willen besteden wordt niet bepaald door reclameteksten, maar door de ervaringen die zij hebben met het merk. De merken die erin slagen om de meest geweldige klantervaring te creëren, zullen het meest succesvol zijn.
Klantervaring: de succesfactor
Klanten stellen merken gelijk aan ervaringen. De associatie met een merk is gebaseerd op de gevoelsmatige relatie met het merk. Bovendien eisen klanten meer dan ooit. Uit onderzoek bleek dat er twaalf positieve ervaringen nodig zijn om een negatieve ervaring te herstellen. Zelfs een negatieve ervaring kan ervoor zorgen dat u klanten verliest. Slechte ervaringen verspreiden zich ook als een lopend vuurtje. Klanten vergeten een slechte ervaring ook niet zo snel en wanneer ze boos blijven, kunnen ze uw merknaam beschadigen. In een fysieke wereld zullen ze dit aan een aantal vrienden vertellen, maar in de online wereld verspreid dit nieuws zich veel sneller. En als een bericht eenmaal verspreid is via social media, kan het niet ongezien blijven. Omdat klanten zoeken naar gepersonaliseerde interacties met hun favoriete merken, is het belangrijk dat bedrijven met hen in contact komen op een manier die dieper gaat dan de gewone relatie tussen merk en klant.
Voorbeelden van experience marketing
Waar kunt u dan aan denken bij experience marketing? Samsung creëerde ervaringen op diverse locaties in Londen. Voorbijgangers konden in de Samsung studio's bijvoorbeeld foto's maken met de nieuwe Samsung telefoons en ze in een gepersonaliseerde badge omtoveren. Adidas had een pop-up store waarin kinderen een wedstrijdje tegen top-basketballer Derrick Rose konden spelen om zo een paar schoenen te winnen. Sensodyne kwam met de grote Sensodyne gevoeligheidstest, waarin men in drie verschillende zones verschillende activiteiten kon doen. Coca Cola bracht de bekende flessen met namen uit, voor de ultieme deelmomenten. Tot slot toverde Century Fox in samenwerking met een winkelketen twaalf winkels om in Kwik-E-Marts, ook wel bekend uit de Simpsons.
Natuurlijk zijn dit voorbeelden op zeer grote schaal, gerealiseerd met een groot budget. Kleine ervaringen tellen echter ook zeker mee. Wanneer u iets gratis aanbiedt of u klanten in de gelegenheid stelt om iets verrassends te doen of te winnen, vergroot u de klantervaring al flink ten opzichte van de reguliere klantinteractie.
Places antwoordservice
Ook bij telefonisch contact is de klantervaring erg belangrijk. Schakel hiervoor Places Antwoordservice in! Op de momenten dat u zelf niet in de gelegenheid bent om de telefoon aan te nemen, staat een professioneel team uw bellers te woord. Wilt u meer weten? Kijk op onze website of neem contact met ons op via 024-3555299. We helpen u graag verder!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen