Eindelijk weer groei voor detailhandel: dalende winkelleegstand en stijgende omzet
V&D, Mexx en Free Record Shop zijn voorbeelden van een aantal grote winkelketens die de afgelopen jaren zijn verdwenen uit het straatbeeld. Door de digitalisering en groei van het aantal online aankopen had de fysieke detailhandel het zwaar. Nu lijkt het weer beter te gaan met de detailhandel en is er voor het eerst in jaren sprake van een dalende winkelleegstand. Hoe staat de detailhandel er nu voor en wat zijn kansen en bedreigingen voor deze sector? Places Nieuws heeft het voor u op een rij gezet.
Groei omzet detailhandel
De werkloosheid daalt en consumenten hebben vertrouwen in de economie. Dit heeft ervoor gezorgd dat consumenten in vrijwel alle categorieën van de detailhandel bereid zijn om meer te besteden. De omzet van de detailhandel groeit daardoor. Volgens de ING zal het volume van de detailhandel in 2018 met 1,5% stijgen en de omzet met 3%. Zowel winkels in food als non-food profiteren van de groeiende omzet. De meeste groei van winkels in non-food vindt online plaats.
Ontwikkelingen non-food detailhandel
In de afgelopen jaren hebben vooral veel kledingwinkels de winkelstraat verlaten. Steeds meer mensen gingen online winkelen en bezochten de fysieke winkels minder vaak. Nu is er weer sprake van een herstel in de winkelstraat. Na een jarenlange krimp laten kleding- en schoenenwinkels weer groei zien. Desondanks vindt de grote groei vooral online plaats. Winkels in woninginrichting en doe-het-zelf groeien ook in hun omzet. Dit komt waarschijnlijk door het hoge aantal woningverkopen.
Bedreigingen non-food detailhandel
De kledingsector blijft kwetsbaar voor weersinvloeden. Zo zijn duidelijke seizoenswisselingen van belang voor de verkopen in mode. Consumenten kopen namelijk pas kleding als zij dat nodig vinden. In 2017 was er een relatief warme periode in de maand maart en een relatieve koele periode in de maand september. Dit zorgde ervoor dat consumenten in deze maanden meer kleding kochten. Seizoenswisselingen kunnen echter ook voor een krimp zorgen, dit kan dus een bedreiging vormen. De strengere hypotheekregels, waarbij men nog maar 100% van de waarde van een woning mag lenen, kan een bedreiging vormen voor de woninginrichting en de doe-het-zelf markt. De strengere regels zorgen ervoor dat mensen meer zelf moeten betalen en dit kan ertoe leiden dat zij minder uitgeven aan hun inrichting.
Ontwikkelingen food detailhandel
Ook de omzet van winkels in voedingsmiddelen zal naar verwachting met 3% stijgen in 2018. In de food detailhandel profiteren voornamelijk supermarkten van de groei, zij groeien harder dan foodspeciaalzaken. Dit komt enerzijds door prijsverhogingen van producten en anderzijds doordat consumenten vaker op relatief duurdere producten overstappen. Zo blijkt uit marktonderzoek dat steeds meer consumenten A-merken kopen, beschreven in een eerder artikel op Places Nieuws.
Kansen food detailhandel
Bekende supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo proberen mee te bewegen met de wensen van hun doelgroepen. Dit doen zij door de standaard supermarkten aan te passen naar bijvoorbeeld een foodmarkt, stadswinkel of zich te richten op online verkoop. Hierdoor zijn de supermarkten flexibel en kunnen ze goed op verschillende klanttypen inspelen. Bovendien zijn er nog voldoende online mogelijkheden voor de food detailhandel. Naar verwachting stijgt het aandeel online in dagelijkse boodschappen naar 5% in 2020. Voor speciaalzaken is het interessant om met bezorgdiensten een samenwerking aan te gaan om bijvoorbeeld lunches aan bedrijven te leveren.
Tevreden
Over het algemeen kan de detailhandel na een aantal moeilijke jaren weer tevreden zijn met de cijfers. Webshops zorgen echter nog steeds voor het grootste deel van de groei in retail. Het is daarom belangrijk dat bedrijven op online gebied blijven innoveren en ontwikkelen.
Benieuwd naar meer informatie over de detailhandel? U leest het in het Trendrapport van de ING: "Detailhandel op stoom".
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen