Eerste hulp bij ondernemen: Hoe bepaalt u uw uurtarief?
Het aantal ZZP'ers in Nederland kent een sterke groei. Volgens het CBS zijn in 2018 zijn 168.000 ZZP'ers gestart. Van het totaal aantal ondernemers op 1 januari 2019 zijn er 1.237.734 ZZP'er. Deze ZZP'ers hebben een eigen bedrijf opgebouwd, of zijn hier mee bezig. Een van de belangrijkste vragen waar zij mee bezig gaan, is de volgende: Hoe bepaal ik mijn uurtarief? In dit artikel geeft Places Nieuws antwoord op deze vraag.
Uurtarief peiling
Uit een onderzoek van ikgastarten.nl in 2018 blijkt dat de meest gehanteerde tarieven tussen de €30-45 en tussen de €60-90 zijn. Een van de belangrijkere conclusies is dat de tarieven sterk uiteenlopen. Dit komt doordat tarieven per beroepsgroep kunnen verschillen. Online kunt u richtlijnen voor uurtarieven vinden per beroepsgroep, maar ook dit hangt sterk af van de markt en concurrentie en kan in de praktijk anders zijn.
Weet wat u waard bent als ZZP'er
Het is belangrijk om te weten wat u waard bent. Misschien vindt u het lastig om een uurtarief te bepalen en blijft u liever bescheiden, maar het belangrijkste is dat u uitbetaald wordt naar de prestaties die u levert en wat u waard bent. U kunt uw waarde bepalen aan de hand van ervaring, expertise en concurrentie. Hoe doet u dit precies?
Het uurtarief-stappenplan
De volgende drie stappen helpen u bij het vaststellen van een uurtarief en het evalueren ervan.
Stap 1: Van bruto naar netto - uurtarief berekenen
De eerste stap is het in kaart brengen van uw kosten en inkomen.
- Zakelijke kosten
Breng uw zakelijke kosten in kaart en houd rekening met vaste en variabele kosten. Ook kunnen er aanloopkosten gemaakt worden. Kosten die u hier als eerste in kaart brengt zijn onder andere huur, administratie, verkoop- en representatiekosten, rentekosten, verzekeringskosten en afschrijvingskosten.
- Nettowinst bepalen
Vervolgens bepaalt u hoeveel u per maand wilt overhouden om van te leven. Dit kunt u omrekenen naar hoeveel u dan zou verdienen op jaarbasis. Reserveer een deel hiervan voor vakantiegeld. Zo bepaalt u uw netto-inkomen. Als ondernemer betaalt u hierover inkomstenbelasting. Reserveer hier dus alvast geld voor. Ook is er een inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekering voor ondernemers. Wanneer u deze gegevens neerzet kunt u vanuit het vastgestelde netto-inkomen berekenen wat uw nettowinst moet zijn.
- Benodigde omzet berekenen
Wat is uw benodigde omzet? Dit zijn de zakelijke kosten samen met uw gewenste inkomen en belastingen (nettowinst). Deel dit bedrag door het aantal uren wat u verwacht te werken en houd hierbij rekening dat u niet al uw gewerkte uren kunt declareren. Op deze manier komt u tot een uurtarief.
Stap 2: Marktonderzoek
Alleen een uurtarief berekenen is niet voldoende. Er zijn meerdere factoren waar u rekening mee moet houden, namelijk: de markt. Op de markt bevinden zich concurrenten en klanten. Bepaal of u met uw concurrenten wilt concurreren op prijs, kwaliteit of service. Dit heeft consequenties voor het uurtarief dat u rekent. Ook is het verstandig om te onderzoeken welke prijzen concurrenten op dit moment hanteren. Hanteert u een hogere prijs? Dan bestaat de kans dat potentiële klanten liever naar een van uw concurrenten gaan. Naast concurrenten is het ook belangrijk om rekening te houden met het basisprincipe van de economie: vraag en aanbod. Hoeveel klanten zijn er? En hoeveel aanbieders zijn hier? Gebruik dit om uw uiteindelijk uurtarief te bepalen.
Stap 3: Daadwerkelijke afrekening
Wanneer u uw eerste klus heeft gedaan, is het belangrijk om een daadwerkelijke afrekening te maken. Dit is ook de kans om te evalueren of u uw uurtarief goed heeft ingesteld. Wat vond de klant van deze prijs? Check bijvoorbeeld middels een enquête wat uw klant vond van de kwaliteit/prijs verhouding en of ze u zouden aanbevelen. Daarnaast kunt u hiermee evalueren of u op dit moment volgens een kostendekkende prijs werkt. Het is namelijk belangrijk dat u winst maakt, of tenminste quitte kunt spelen om te blijven ondernemen.
Tips bij het bepalen van uw uurtarief
Het stappenplan kunt u als richtlijn gebruiken voor het vaststellen van uw uurtarief. Places Nieuws zet enkele tips op een rij die u verder kunnen helpen bij het bepalen van wat u rekent voor uw klussen en opdrachten.
Houd rekening met wat concurrenten doen
Dit sluit aan bij stap 2 uit het stappenplan. Wat vragen concurrenten voor vergelijkbare diensten en producten? Houd hier rekening mee wanneer u uw eigen uurtarief bepaalt, om uw klanten een prijsvoordeel te bieden of in te zetten op de betere kwaliteit die u aflevert.
Zorg voor winst maar schrik klanten niet af
Te hoge prijzen zullen klanten afschrikken. Winst maken is gewenst, maar vraag niet om €70 per uur als uw klanten bereid zijn maximaal €50 te betalen. Dit sluit aan bij stap 2 uit het stappenplan: investeer in marktonderzoek om dit te ontdekken.
Maak uw product niet te goedkoop
Wees realistisch en beoordeel uzelf op ervaring, expertise en concurrenten om te bepalen wat u waard bent. Wees niet te bescheiden. Voel u niet slecht over het vragen van uw uurtarief.
Maak verwachtingen direct duidelijk
Zorg dat u als opdrachtgever een contract heeft en anders direct open bent over uw uurtarief. Op deze manier schrikt u klanten niet af, maar creëert u duidelijkheid. Alles wat vooraf besproken en besloten kan worden, kan ook toegelicht worden zodat verwachtingen direct duidelijk zijn.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen