E-mailmarketing: de beste timing bepaalt u met lead scoring!
De eerste stap in marketing is vaak het verzamelen van leads. Dat zijn potentiële klanten die hun gegevens hebben achtergelaten via uw website. De beste strategie om deze klanten vervolgens naar een aankoop te leiden, verschilt per bedrijf. Met lead management combineert u verschillende tactieken om van uw leads klanten te maken. Places.nl bespreekt hoe u zo'n strategie voor uw eigen bedrijf kunt bepalen.
Lead nurturing
Veel website bezoekers zijn nog niet van plan om een aankoop te doen. De eerste stap is daarom om de gegevens van deze bezoekers te vragen. U kunt ze dan namelijk informatie toesturen, waardoor ze overtuigd raken om uw bedrijf kiezen. Gebruik daarvoor een kort contactformulier op de website, dat in het oog springt. Houd dit wel laagdrempelig en vraag enkel om een naam en e- mailadres. Eventueel kunt u nog een aanvullende vraag stellen om de interesse van de klant te bepalen. Vervolgens gaat u informatie over deze potentiële klant verzamelen, om te bepalen wanneer het juiste moment is om een e- mail te sturen.
Lead scoring
Het juiste moment om een e- mail te gaan sturen, is als uit het zoekgedrag van de consument blijkt dat deze klaar is voor een aankoop. Er wordt dan bijvoorbeeld gekeken naar hoevaak de consument het product heeft bekeken, zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief, de nieuwsbrief ook daadwerkelijk heeft geopend of heeft doorgeklikt. De 'score' op elk van deze punten interpreteert u vervolgens om te bepalen hoe warm de lead is.
E- mail
Wat erg belangrijk is voor lead scoring, is dat u de salesafdeling niet te snel inschakelt. Denk daarbij aan mensen die wel interesse tonen, maar nog aan het oriënteren zijn. U kunt dan beter afwachten, omdat een consument snel geïrriteerd kan raken van ongewenste of te veel e-mails. De juiste informatie met de juiste timing, dat is de kunst! Stuur de consument dan ook informatie die specifiek en relevant is voor het profiel dat u vanuit lead nurtering van hem of haar heeft opgesteld.
Met lead nurtering en scoring krijgt u een goed beeld van de behoefte en motieven van consumenten, waardoor u duurzame klantrelaties kunt laten groeien.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen