Driekwart werklozen voert meer sollicitatieactiviteiten uit dan verplicht is
Uit onderzoek van het UWV blijkt dat veel werklozen meer sollicitatieactiviteiten verrichten dan verplicht is. Veel van deze extra activiteiten worden vaak niet geregistreerd omdat mensen denken dat het UWV precies vier activiteiten wil registreren. Mensen die een WW-uitkering ontvangen hebben namelijk een sollicitatieplicht. Dit houdt in dat werklozen verplicht zijn om elke vier weken, vier sollicitatiebrieven te versturen en deze doorgeven aan het UWV. De sollicitatieactiviteiten worden geregistreerd in de "Werkmap" op hun persoonlijke pagina op werk.nl.
Onderzoek
In opdracht van het UWV heeft een onderzoeksbureau het sollicitatie- en registratie gedrag van WW"ers onderzocht. In dit onderzoek werden 38 WW"ers geïnterviewd, verdeeld naar leeftijd en opleiding. Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de werklozen meer sollicitatieactiviteiten verricht dan het verplichte aantal.
De meest voorkomende sollicitatieactiviteit is het solliciteren op een vacature. Daarnaast proberen werklozen werk te vinden via netwerkgesprekken en door hun CV op een vacaturesite plaatsen. Ook nemen veel werklozen zelf contact op met een recruitmentbureau of lopen ze een dag mee bij een werkgever.
Solliciteren 2.0
Naast de genoemde sollicitatieactiviteiten wordt sociale media tegenwoordig ook steeds vaker ingezet om nieuw werk te vinden. Dit wordt ook wel gezien als "de moderne vorm van solliciteren". Sociale media is een goede manier om een nieuwe baan te zoeken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen met een (online) netwerk van ongeveer 150 personen goede resultaten kunnen boeken. Veel recruiters en werkgevers gebruiken sociale media steeds vaker bij hun werving- en selectieproces.
LinkedIn is al langer bekend als een handig medium om een baan te zoeken. Dit medium is gericht op vakmensen en biedt de mogelijkheid om een groot professioneel netwerk op te bouwen. Op LinkedIn kunnen mensen een online cv maken. Naast LinkedIn wordt Twitter en Facebook ook steeds vaker ingezet bij de zoektocht naar een baan. Dit zijn goede mediums om een bericht te delen en veel mensen te bereiken. Hopelijk helpt deze moderne manier van solliciteren veel werkzoekenden aan een nieuwe baan!
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen