Drie kwart huisartsenpraktijken heeft geen eigen website
Eén van de populairste rubrieken op Telefoonboek.nl is de categorie "Huisarts". Logisch: een afspraak maken voor het spreekuur gebeurt hier nog vaak telefonisch. Maar hoe zit het met de websites van huisartsen? Zijn de praktijken en informatie over openingstijden en contactgegevens wel makkelijk te vinden op het internet? Telefoonboek.nl zocht uit hoeveel huisartsen er een website op na houden en of deze bruikbaar zijn op smartphone en tablet.
Onderzoek
In de database van Telefoonboek.nl staan 10.411 praktijken geregistreerd in de categorie "Huisarts". Bij deze praktijken werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij 2566 bedrijven werd er een website gevonden, hetgeen neerkomt op slechts 24,6%. Dat wil zeggen dat 75,4% van de huisartsen, zo'n 7845 gevallen, geen werkende website heeft.
Opvallende cijfers
Deze opvallende cijfers vallen wellicht te verklaren door het gebruik van pagina's zoals docvadis.nl en praktijkinfo.nl. Hierbij kunnen huisartsen een pagina instellen met hun contactgegevens en openingstijden, maar is de pagina niet in het bezit van de praktijk zelf. Ook komt de naam van de huisartsenpraktijk niet of pas aan het eind van de domeinnaam terug. Dit komt de vindbaarheid van de praktijk niet ten goede: een eigen website zorgt voor een online herkenningspunt en vraagbaak voor de patiënt.
Responsive
De 2566 praktijken die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 48,8% van de 2566 huisartsenpraktijken werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat meer dan de helft, zo'n 51,2% van de huisartsenwebsites aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.
Niet moeilijk
Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl, vindt het vrij vreemd dat zo'n groot deel van de praktijken geen eigen werkende websites heeft: "Er valt te zien dat er nog genoeg werk aan de winkel is. Een simpele, maar goede website zorgt voor een goede vindbaarheid en een professionele uitstraling naar de patiënten. De aanschaf van een website hoeft bovendien niet duur of moeilijk te zijn."
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen