Drie grootste banken van Nederland onder de loep: hoe scoren ze op social media?
Veel bedrijven zijn actief op social media, ze proberen hierdoor aansluiting te vinden bij de doelgroep, meer naamsbekendheid te generen en meer klanten aan zich te binden. Bij de een lukt dit beter dan de ander. Ook banken zijn te vinden op verschillende social media kanalen. De drie grootste banken van Nederland zijn ING, Rabobank en ABN AMRO. ING is met een balanstotaal van €887 miljard de grootste bank van Nederland. Daarna volgt Rabobank met €590 miljard en ABN AMRO met een balanstotaal van €381 miljard. Hoe doen deze grote banken het op social media? Places Nieuws zocht het uit.
ING heeft meeste Facebook aanhangers
Uit de social media analyse blijkt dat ING veruit de meeste vind-ik-leuks op Facebook heeft, namelijk 378.176. Rabobank (230.851) en ABN AMRO (135.645) zitten hier ver onder. Aangezien ING de grootste bank van Nederland is, is het niet gek dat deze bank de meeste fans op Facebook heeft. Net zoals Rabobank en ABN AMRO deelt ING vooral berichten met leuke feitjes over financiën, tips om met geld om te gaan, nieuwsberichten over ontwikkelingen binnen de bank en waarschuwingen voor phishing. ING is ook actief met het delen van video's, zo deelt de bank momenteel een videoserie waarin Jet van Nieuwkerk met diverse bekende Nederlanders in gesprek gaat over geldzaken.
Rabobank populair op Twitter
Wat betreft Twitter weet Rabobank de meeste mensen voor zich te winnen. Rabobank heeft 146.551 volgers en wordt gevolgd door ING met 112.421 volgers. Ook hier staat ABN AMRO op de laatste plaats met 76.517 volgers. Het is opvallend dat Rabobank de meeste volgers heeft op Twitter aangezien ING het meest actief is op het kanaal. Zo heeft ING in totaal 198.406 tweets de wereld ingestuurd, ABN AMRO 193.793 en Rabobank de minste, namelijk 180.444. Op Twitter deelt Rabobank nieuwsberichten, waarschuwingen, tips en polls zoals 'Gebruik jij je vingerafdruk om in te loggen op jouw Rabo Bankieren App?'.
ABN AMRO laat van zich horen op Instagram
Op Instagram weet ING de meeste mensen aan zich te binden. De bank staat met 31.800 volgers bovenaan in de top drie meeste volgers. De Rabobank volgt met 11.700 en ABN AMRO staat op de laatste plaats met 9.858 volgers. Hoewel ABN AMRO als laatste staat wat betreft aantal volgers is de bank wel het meest actief op Instagram. Zo heeft de bank inmiddels al 451 berichten geplaatst, in tegenstelling tot Rabobank met 186 berichten en ING met slechts 178 geplaatste berichten. In tegenstelling tot ING en Rabobank plaatst ABN AMRO niet alleen afbeeldingen met quotes, maar worden er ook regelmatig video's met interviews gedeeld. In deze video's komen vooral de onderwerpen duurzaamheid en sport aan bod.
Aankondiging Apple Pay zorgt voor betrokkenheid bij ING
Uit de social media monitor van Banken.nl blijkt dat ING zowel op Twitter als Facebook profiteerde van het feit dat zij als eerste Nederlandse bank formeel Apple Pay introduceerde. Bij beide sociale netwerken was er een grote piek te zien in de betrokkenheid met de bank. Dit toont aan dat het voor banken op het gebied van publiciteit erg belangrijk is om voorop te lopen bij het bekendmaken van nieuwe producten of diensten.
Conclusie
Van de drie grootste banken van Nederland heeft ING de meeste vind-ik-leuks op Facebook. Daarnaast is ING het meest actief op Twitter, maar heeft Rabobank de meeste volgers op Twitter. Tot slot heeft ING de meeste volgers op Instagram. ABN AMRO is echter het meest actief op het kanaal. Het lijkt erop dat de banken social media gebruiken voor zowel serieuze als minder serieuze zaken. Er worden belangrijke waarschuwingen gedeeld om bijvoorbeeld phishing te voorkomen, maar er worden voornamelijk veel feitjes gedeeld omtrent geldzaken en andere thema's die voor de banken belangrijk zijn. Welke bank(en) volgt u op social media?
Overzicht
Dit onderzoek is uitgevoerd op 25 september 2019. Het actuele aantal likes, volgers en berichten kan daarom verschillen van de data die is opgenomen in dit artikel.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen