Drie belangrijke vragen om de keuze tussen digitale en analoge media te maken
Veel mensen hebben al een aantal jaren de overstap gemaakt van analoog naar digitaal. Mensen kijken digitaal tv, ze luisteren naar een digitale radio en ook reclamecampagnes verlopen vaak digitaal. Hoewel het belangrijk is dat een bedrijf meegaat met de technologische ontwikkelingen, is het niet verstandig om analoge media helemaal uit het oog te verliezen. Er zijn namelijk genoeg analoge media die handig zijn bij het promoten van uw bedrijf. In deze blog leggen we uit welke analoge media er zijn en hoe u deze kunt inzetten voor uw bedrijf.
Belangrijke factoren
Als u voor uw reclamebeleid de keuze tussen analoge en digitale media moet maken is het belangrijk om een aantal factoren mee te nemen. Belangrijke factoren zijn bijvoorbeeld de reclamedoelgroep, boodschap, frequentie en intensiteit en het bewaken van de resultaten. Soms komt uw boodschap het beste tot recht als u het via verschillende communicatiemiddelen communiceert.
Er kan onderscheidt gemaakt worden tussen analoge en digitale media. Voorbeelden van analoge media zijn folders en brochures, tijdschriften en mailings, nieuwsbrieven, advertenties en jaarverslagen. Digitale media zijn bijvoorbeeld websites, online advertenties, blogs, social media toepassingen, online nieuwsbrieven en reclame op radio of tv.
Kiezen tussen offline en online media
Stap 1. Wie is uw doelgroep?
Voordat u een keuze maakt tussen offline en online media is het verstandig dat u goed weet wie uw doelgroep is. Om een doelgroep te beschrijven is het verstandig om de doelgroep te segmenteren. Dit kan bijvoorbeeld op geografisch, demografisch, psychografisch en socio-economisch gebied. Demografische kenmerken zijn bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en nationaliteit. Geografische segmentatie is gericht op het gebied waar de doelgroep zich bevindt, een land, plaats, postcode of gemeente. Bij socio-economische segmentatie wordt de doelgroep gesegmenteerd op kenmerken als opleidingsniveau, sociale klasse, beroep en inkomen.
Heeft uw bedrijf ouderen als doelgroep? Dan is het niet verstandig om een volledig online marketingcampagne op te stellen. Oudere mensen maken beperkt gebruik van computers en zijn voornamelijk te bereiken via 'ouderwetse' middelen. In dit geval zijn analoge media zeer handig om te gebruiken. Adverteer bijvoorbeeld in folders of tijdschriften die gericht zijn op ouderen.
Stap 2: Wat is uw reclameboodschap?
Wat gaat u communiceren en wat is de call-to-action? Een call to action is een term waarmee duidelijk wordt gemaakt wat de zender wilt dat ontvangers na het zien van de reclameboodschap doen. Bijvoorbeeld het bestellen van een product, aanmelden voor een nieuwsbrief, iets volgen op social media of het bellen van een telefoonnummer. Indien de handeling online is zoals het downloaden van een whitepaper, is het verstandig dat de reclame ook online is zodat mensen meteen tot actie kunnen overgaan. Indien de gewenste handeling niet online is, bijvoorbeeld het bezoeken van een open dag of ander evenement, dan kan de boodschap wel verspreid worden via offline media.
Stap 3. Wat is uw doel?
Wilt u meer naamsbekendheid en vertrouwen opwekken bij uw doelgroep? Dan kunt u gebruik maken van offline media. Met een reclame op tv of radio bereikt u in een keer een groot publiek. U kunt ook kiezen voor landelijke analoge reclamemasten, hiermee kunt u voor een langere periode adverteren langs de Nederlandse snelwegen. Indien uw doel meer bezoekers op uw website is of meer aankopen op uw webshop dan zijn offline media minder geschikt. Als uw doel online is, dan is het verstandiger om de reclame ook op online media te verspreiden.
Voor de beste resultaten is het verstandig om online en offline media met elkaar aan te vullen. De resultaten van offline marketing zijn bovendien moeilijker te meten dan resultaten van online marketing. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor multi-channel marketing. Dit betekent dat u meerdere kanalen tegelijk inzet om de klant eenzelfde boodschap te sturen. Deze manier van marketing kan zeer doeltreffend zijn. Een andere manier om een boodschap te versturen is cross-channel marketing, dit is het tegenovergestelde van multi-channel marketing. Hierbij staat de klant centraal, hij wordt gevolgd en getraceerd terwijl die van het ene naar het andere kanaal schakelt. Door goed te luisteren naar de klant kan de juiste content, via het juiste kanaal op het juiste moment naar de klant gestuurd worden. Als dit goed gebeurd kan dit een stuk effectiever zijn dan dezelfde boodschap versturen via meerdere kanalen. Het is dus belangrijk om deze twee marketing methodes van elkaar af te wegen.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen