Dit zijn de vijf geheimen van succesvol samenwerken
Samenwerking is cruciaal voor een succesvolle bedrijfsvoering. Het vergroot de kans op bijzondere dingen en een goede omzet. Het kan soms toch lastig zijn om een goede en succesvolle samenwerking voor elkaar te krijgen. Het succesvol samenbrengen van mensen is een belangrijke test voor leiderschap. Hoe creëert u teams die goed en gemotiveerd samenwerken? En wat kunt u als leidinggevende doen? Met deze vijf tips komt u al een heel eind.
1. Zorg dat iedereen naar hetzelfde doel werkt
Het is belangrijk dat iedereen op de werkvloer weet welke doelen beoogd worden. Transparantie is erg belangrijk bij besluitvorming en verbetert samenwerking. Als uw werknemers weten waar u naar toe werkt en waar de rest naartoe dient te werken, blijft de samenwerking op het juiste pad.
2. Zorg voor de juiste tools en technologie
Een van de beste manieren om samenwerking te stimuleren is door de juiste tools en technologie in te zetten. Welke app of welk platform zorgt ervoor dat uw medewerkers beter kunnen samenwerken? Kunt u wellicht een gezamenlijke Dropbox aanmaken of Google Drive? Bovendien zijn er communicatiehulpmiddelen zoals Slack, Facebook Workplace en Speakap waar chatgesprekken tussen medewerkers kunnen plaatsvinden. Het bespaart u en uw medewerkers een hoop Inbox-leed, verbetert de samenwerking en persoonlijke workflow. U kunt middels deze chatboxen onderling chatten of chatten in public channels. Dit is bijvoorbeeld ideaal voor groepsprojecten.
3. Benut sterke kanten van teamleden
Iedereen heeft zijn eigen sterke en zwakke kanten, ook in samenwerkingen. Zorg dat u zoveel mogelijk de sterke kanten van uw medewerkers in kaart brengt en stel teams samen op zo'n manier dat ze elkaar zoveel mogelijk aanvullen. Het is daarvoor dus belangrijk dat al uw medewerkers ook hun eigen zwakheden kennen en hulp durven te vragen bij anderen op dat gebied. Tegenwoordig gebruiken veel werkgevers persoonlijkheidstesten voor hun werknemers. Op deze manier kunnen werknemers erachter komen waar ze goed in zijn en waar ze andere op de werkvloer in kunnen helpen. Bovendien leren uw medewerkers elkaar beter begrijpen.
4. Kies voor gedisciplineerde samenwerking
Slechte samenwerking leidt tot veel meer irritatie en frustratie op de werkvloer dan geen samenwerking. Met gedisciplineerde samenwerking start u met het einddoel direct helder voor ogen waarbij u ervoor kiest om samen te werken om daadwerkelijk resultaten te boeken. Drie stappen zijn belangrijk bij gedisciplineerde samenwerking. Kies de juiste projecten voor samenwerking, begrijp welke belemmeringen het team kunnen weerhouden van samenwerking en bedenk oplossingen om die belemmeringen uit de weg te ruimen.
5. Versterk onderlinge band door leuke momenten
Organiseer voor uw medewerkers een leuke borrel of een teamuitje. Ook zit het versterken van een onderlinge band 'm ook vaak in de kleine dingen. Bij het koffieapparaat, aan de telefoon, per mail en app kunt u prima op de hoogte blijven van uw medewerkers en zij van elkaar. U zou tijdens een vergadering ook aandacht kunnen besteden aan persoonlijke zaken. Het is namelijk belangrijk dat u oprechte aandacht heeft voor uw medewerkers. Bovendien is het van grote waarde als u ontspannen overkomt. Als u als werkgever ontspannen bent, geeft u daarmee het signaal af dat u zich veilig en vertrouwd voelt. De kans is groot dat de rest van de werkvloer daar ook met ontspanning op reageert. En ontspannen mensen werken veel beter samen dan gestresste mensen.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen