Dit vinden Nederlanders van land- en tuinbouwbedrijven
Nederlanders zijn tevreden met land- en tuinbouwbedrijven, zo blijkt uit de reviews die bezoekers op bedrijfspagina's op Telefoonboek.nl plaatsten. In de categorie vallen zowel tuincentra als bloemenwinkels en kwekerijen. Vanaf 2014 schreven bezoekers 731 reviews over bedrijven in deze branche. Het overgrote deel daarvan is positief.
Aan de reviews zijn ook cijfers verbonden. Bezoekers kunnen bedrijven beoordelen op de algemene indruk, service en prijs-kwaliteitverhouding. De land- en tuinbouwbedrijven krijgen van bezoekers gemiddeld een 8,0. Dat bezoekers erg positief zijn over land- en tuinbouwbedrijven blijkt ook uit het feit dat het aantal voldoendes (584) veel groter is dan het aantal onvoldoendes (147). De reviews waaraan een voldoende (een 6 of hoger) is verbonden worden beschouwd als positieve reviews en de reviews waaraan een onvoldoende (lager dan een 6) verbonden is als negatieve reviews.
Positieve reviews
In de praktijk blijken de cijfers de gemiddelde cijfers van een hele branche laag uit te vallen. Bij de bedrijven in de categorie land- en tuinbouw is dat niet het geval. Dat zegt wel iets over hoe groot het aantal mensen is dat positief is over de land- en tuinbouwbedrijven. Het komt dan ook niet als verrassing dat aan het grootste gedeelte van de positieve reviews het hoogst mogelijke cijfer verbonden is, namelijk aan 68,7 procent.
In de positieve reviews wordt het vaakst (zeker 200 keer) een algemene positieve uitspraak gedaan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan 'prima', 'super' en 'goed bedrijf'. Er werd relatief niet vaak een specifiek aspect genoemd waar klanten in het bijzonder positief over waren. Als dit wel werd gedaan ging dit in de meeste gevallen over de producten. Vooral over de kwaliteit waren bezoekers vaak te spreken, maar ook het uiterlijk en de smaak van de landbouwproducten ontvingen regelmatig lof. Klanten waren ook vaak positief over de houding van het personeel. Ze werden vaak 'vriendelijk', 'aardig' en 'fijne mensen' genoemd. Andere zaken waar klanten in reviews aangaven positief over te zijn, zijn de service en prijzen die de bedrijven hanteren.
Top drie meest voorkomende complimenten
Algemene positieve kreten, zoals 'Goed!'
Kwaliteit van de producten
Prettige houding van het personeel
Negatieve reviews
Een veel kleiner gedeelte van de reviews, namelijk 20,1 procent, is negatief. Met andere woorden: aan slechts 147 reviews is een onvoldoende verbonden. De opmerkingen die klanten in de negatieve reviews maken zijn uiteenlopend. Vaak bestaan de reviews uit slechts korte negatieve uitingen. Een paar voorbeelden daarvan zijn: 'slecht', 'leugenaar' en 'negatief'. Veel reviews gaan over de slechte bereikbaarheid van de bedrijven. In andere reviews wordt geschreven over de onprettige houding van het personeel, de slechte kwaliteit van de producten en/of de zaak en wordt wantrouwen uitgesproken, bijvoorbeeld door aan te geven dat het personeel zich niet aan afspraken houdt.
Opvallend is dat klanten hier, net als bij de positieve reviews, in extremen beoordelen. Aan het overgrote deel (77,6 procent) van de negatieve reviews is het cijfer 2 verbonden. Deze extreme beoordelingen komen is komen vaker voor bij beoordelingen op Telefoonboek.nl.
Top drie meest voorkomende klachten
Algemene negatieve kreten, zoals 'Negatief'
Slechte bereikbaarheid
Onprettige houding van het personeel
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen