Dieselauto verliest populariteit onder zakelijke rijders
Het Nederlandse bedrijfsleven lijkt uitgekeken op de dieselauto. De dieselauto is lang niet meer zo populair als jaren geleden: het aandeel nieuw aangeschafte diesels liep terug van 45 procent in 2015 naar 30 procent in 2017, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2016 waren er in totaal nog 493.000 bedrijfsauto's op diesel in Nederland, in 2017 is dit aantal met ruim drie procent gedaald naar 476.000. Waarom neemt de populariteit van de dieselauto af? En welk alternatief voor diesel wordt steeds populairder in het bedrijfsleven?
Benzine steeds populairder
Vorig jaar werden er minder kilometers gemaakt met dieselauto's. Dat lag vooral aan bedrijfsauto's die op benzine rijden. Die auto's reden tien procent meer kilometers dan het jaar ervoor, terwijl het aantal diesel kilometers drie procent daalde. Van de nieuwe bedrijfsauto's op benzine nam het aandeel toe van 35 procent in 2015 naar ruim 63 procent in 2017. Redenen voor aanschaf van een auto op benzine in plaats van diesel zijn:
- De wegenbelasting voor benzineauto's is het lager dan de wegenbelasting voor dieselauto's
- De aanschafprijs van benzineauto's is minder hoog dan dieselauto's
- Benzine is een brandstof die goed verkrijgbaar is
- Benzineauto's stoten minder fijnstof en stikstofoxiden uit dan dieselauto's
Ook elektrische bedrijfsauto minder populair
Men wijkt dus uit naar bedrijfsauto's met een benzinemotor. Een toename van elektrische (plug-in of volledig elektrisch) bedrijfsauto's is niet te merken. Dit is te verklaren doordat de bijtelling voor alle plug-in hybrides begin vorig jaar verhoogd is naar 22 procent, hetzelfde percentage dat geldt voor benzine- en dieselauto's. De financiële trigger die er voorheen wel was, is door deze verhoging weggenomen. In 2015, toen de bijtelling nog aantrekkelijk was, was 15 procent van alle nieuwe bedrijfsauto's een elektrische variant. Dit is teruggelopen naar 3,5 procent in 2017.
Dieselschandaal en milieuzones
De diesel is minder populair door slechte publiciteit na het sjoemelschandaal bij Volkswagen. De autofabrikant sjoemelde met emissietesten. Diesel is zeker dit jaar ook onderwerp van gesprek geweest met betrekking tot het nieuws rondom milieuzones in binnen- en buitenland. Milieuzones zijn gedeelten van een stad waar je met een vervuilend vervoermiddel, waaronder oude dieselauto's, niet in mag. Deze maatregel moet leiden tot verbetering van de luchtkwaliteit. Daarnaast speelt mee dat het verschil tussen de diesel- en benzineprijs kleiner is geworden. Een liter diesel is gemiddeld zo'n 30 eurocent goedkoper dan een liter benzine. Dieselrijders besparen daarmee per tank van 50 liter ongeveer 15 euro.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen