De sleutel tot een goede webtekst
Wist u dat maar 15% van de mensen een tekst op het web volledig van begin tot eind leest? De andere 75% scant de tekst en bepaalt zo binnen enkele seconden of de website interessant genoeg is of de informatie geeft die hij of zij zoekt. Het gebruik van normale teksten op een website is dan ook veel minder effectief. Hoe schrijft u dan een sterke tekst voor op uw website? Places.nl biedt u een aantal handvatten in deze blog.
Inhoud
1. Zet de belangrijkste informatie bovenaan.
Vanaf de eerste oogopslag moet de bezoeker kunnen zien wat uw website te bieden heeft. Staat de conclusie helemaal onderaan, dan zullen mensen al gauw doorklikken naar een andere website omdat ze de informatie elders sneller zullen vinden. Bekijk de website van Consulting Cum Laude voor een goed voorbeeld.
2. Maak korte zinnen of woordgroepen.
Overbodige woorden die geen waarde hebben maken uw tekst vaag en langdradig. De kracht van een goede websitetekst zit hem dan ook in het kort en bondig duidelijk maken wat u de bezoeker biedt. Dus niet dit: 'Zoals sommige mensen weten, is het schrijven van webteksten een kwestie van woorden schrappen in plaats van toevoegen.' Veel beter is bijvoorbeeld: 'Webteksten schrijven is een kwestie van woorden schrappen.'
3. Gebruik een aantrekkelijke titel.
Met een aantrekkelijke titel nodigt u uw bezoekers uit tot lezen. De titel is namelijk het eerste wat een bezoeker van uw website leest. Verzin een duidelijke en creatieve titel die niet te lang is. Hiermee vangt u de aandacht van de bezoeker. Het toevoegen van een korte ondertitel of slogan wil soms de lezer nét iets meer overtuigen om nog even te blijven surfen op uw website. Lees deze vorige blog over het bedenken van een pakkende slogan.
4. Schrijf alsof u uw boodschap aan één persoon richt.
Heeft u eenmaal de aandacht van uw lezer getrokken? Behoud deze aandacht en schrijf uw tekst zo dat uw bezoeker zich persoonlijk aangesproken voelt. U richt zich op degene die op dat moment achter zijn computer zit en uw website bezoekt. Houd daarbij de 'zoekvraag' van uw doelgroep in de gaten. Dit is het doel waarmee mensen een website bezoeken. Dat kan zijn omdat ze bijvoorbeeld openingstijden willen weten of informatie zoeken over een bepaald onderwerp. Het is aan u de kunst om op een aantrekkelijke manier hier antwoord op te geven met uw websitetekst.
Vorm
Natuurlijk is de inhoud belangrijk, maar het oog wil ook wat. Gebruik veel witregels en alinea's om uw tekst overzichtelijk te maken. Dit maakt dat het lezen makkelijker en sneller gaat. Bezoekers van een website haken namelijk vaak af bij een lange lap tekst. Daarnaast vallen dikgedrukte, onderstreepte of cursieve woorden op in de tekst. Gebruik deze om uw kernwoorden uit te lichten op uw website. Zo weten bezoekers meteen waar welke informatie er te vinden is op uw site. Verder verhelderen koppen de indeling van uw tekst. Bezoekers van uw website kunnen zo snel scannen bij welk kopje ze de informatie vinden die ze nodig hebben. Wilt u kernwoorden of woordgroepen nog meer laten opvallen? Probeer dan eens een creatieve vormgeving zoals in een Wordle.
Places: kort en krachtig
Ook op Places kunt u kort en bondig uw bedrijf onder de aandacht brengen. Binnen vijf minuten heeft u een volledig gratis profiel aangemaakt waarmee u online beter vindbaar bent. Heeft u een bedrijfsvermelding aangemaakt? Let dan ook op uw bedrijfsomschrijving. Geef hier kort en bondig aan wie u bent, wat u doet en vooral ook hoe uw klant meer informatie over u kan inwinnen. Kunt u wel wat advies gebruiken? Neem dan contact op met onze klantenservice via 024-3555299 of mail naar info@places.nl. Wij helpen u graag de kracht van uw websitetekst te ontdekken!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen