De perfecte tekst voor millennials is visueel en actiegericht
De selfie generatie, Generatie Y, en de millennials: verschillende namen om één doelgroep te beschrijven. In de Verenigde Staten vormt deze groep, in de leeftijd van 18 tot 35 jaar, de grootste bevolkingsgroep. Zij nemen nu voor het eerst belangrijke aankoopbeslissingen, van verzekeringen tot energieleverancier en van auto tot appartement. Het gaat niet alleen om grote beslissingen, ook over de alledaagse boodschappen in de supermarkt maken zij zelf beslissingen. Veel bedrijven houden zich bezig met het aanspreken van deze belangrijke doelgroep en het afstemmen op hun belevingswereld, want hoe pak je dat nou aan? In dit artikel lees je daar meer over.
Inspelen op millennials
Bij het opzetten van een marketing- of communicatiecampagne voor millennials is het belangrijk om de verschillen tussen deze en voorgaande generaties duidelijk te hebben. Generatie Y vindt klassieke reclames vervelend en verlangt meer van een merk voordat ze zich er mee verbonden voelt. Een merk moet voor deze generatie hun behoeftes, voorkeuren en passies snappen. Iets waar je als organisatie op in moet spelen, anders laat je kansen liggen. Millennials houden van nieuws en lezen 52 minuten per dag. Minder dan hun ouders, maar dat komt omdat jongeren op een andere manier met nieuws omgaan. In plaats van lineair lezen, lezen ze meer korte nieuwsberichten en artikelen over de dag heen verspreid.
Mobiel lezen
Het grote deel van wat millennials lezen, lezen zij mobiel. Dat betekent vooral dat zij scrollen en scannen. Een tekst die daarop aansluit is vanaf het begin zeer concreet en benadrukt wat jongeren uit een tekst kunnen halen, namelijk de voordelen. Deze voordelen moeten bovendien visueel eruit springen. Wissel je tekst af met visuele elementen als tabellen, beelden, filmpjes en quotes.
Call-to-action
Denk je aan millennials, dan denk je aan nieuwsgierigheid en het opdoen van nieuwe ervaringen. Deze generatie wil daarom persoonlijk worden aangesproken met een call-to-action. Verwerk dit in je teksten door actiegericht te schrijven. Gebruik de aansporende en gebiedende wijs, de ideale manier om vaart in je teksten te brengen. Schrijf bijvoorbeeld 'Grijp je kans' of 'Boek nu meteen deze citytrip'. Dat is precies wat de doelgroep zoekt.
Ervaringen delen
Meer dan andere generaties delen millennials informatie en ervaringen. Dat zorgt voor geloofwaardigheid. Hoe je dat toepast in je teksten? Schrijf een testimonial met de plussen en minnen van een product of service. Millennials vergelijken namelijk toch wel online, en vinden het alleen maar prettig als informatie duidelijk weergegeven is.
Serieus en duidelijk
Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen blijkt dat millennials vooral serieuze en duidelijke informatie willen. Bij het maken van een beslissing is creativiteit voor de jongeren minder belangrijk. Hetzelfde onderzoek leverde nog een interessant feit op: een merk moet volgens jongeren zeker niet hun taalgebruik imiteren.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen