De Dag van de Thuiszorg: uitmuntende organisaties in het zonnetje
Vandaag is de Dag van de Thuiszorg, een dag waarop extra aandacht gevraagd wordt voor de thuiszorg. Dagelijks krijgt ruim een half miljoen Nederlanders hulp van de thuiszorg. Hieronder valt langdurige zorg die niet in een instelling wordt geleverd maar in de thuissituatie. Dit wordt ook wel extramurale zorg genoemd en er bestaan verschillende vormen: begeleiding, persoonlijke verzorging, verpleging en huishoudelijke verzorging. En die hulp is waardevol, omdat ouderen in staat worden gesteld om hun leven zoveel mogelijk op hun eigen manier voort te zetten in hun eigen omgeving. Telefoonboek.nl onderzocht hoe cliënten de thuiszorg beoordelen en wil een aantal organisaties in het zonnetje zetten.
Beoordelen via Telefoonboek.nl
Bezoekers van Telefoonboek.nl kunnen niet alleen contactinformatie van personen en bedrijven opzoeken, maar kunnen ook een beoordeling toekennen aan bedrijven. Deze beoordeling bestaat uit een cijfer, dat gevormd wordt op basis van de algemene indruk, service en prijs-kwaliteitverhouding. Aan het cijfer dat toegekend wordt, kunnen bezoekers een geschreven review toevoegen. In totaal zijn er 5.637 geregistreerd bij en zijn er 530 reviews achtergelaten. Thuiszorgorganisaties kregen gemiddeld een 6,8 van bezoekers. Een ruim voldoende, waar de thuiszorgbranche trots op kan zijn! Omdat zorg erg persoonlijk is en meningen kunnen verschillen, zijn er ook negatieve beoordelingen, maar vandaag zetten we enkele organisaties met hoge beoordelingen in het zonnetje.
Top vier thuiszorginstanties
- Thuiszorg Salutem in Enschede: 18 beoordelingen met een gemiddelde van een 10,0
- Bens Thuiszorg en Schoonmaakdiensten in Moordrecht: 21 beoordelingen met een gemiddelde van een 9,7
- Zuiver Zorg in Nijkerk: 19 beoordelingen met een gemiddelde van 9,7
- Wijkzorg Zoetermeer in Zoetermeer: 14 beoordelingen met een gemiddelde van een 9,5
Nummer twee: BENS Thuiszorg en Schoonmaakdiensten in Moordrecht
Met een cijfer van een 9,7 kan BENS Thuiszorg en Schoonmaakdiensten zeker tevreden zijn. Het personeel wordt gewaardeerd, ze zijn volgens reviews namelijk 'vriendelijke en hardwerkende mensen'. BENS Thuiszorg ondersteunt op het gebied van huishoudelijke hulp, zoals opruimen en afstoffen, stofzuigen en dweilen. Ook onderhouden ze tuinen en geven ze planten water. Boodschappen doen en maaltijden voorbereiden behoort ook tot hun mogelijkheden. En jouw was, die wassen ze handmatig of met de machine en strijken ze.
Woonzorgcentrum Huize Marijke in Doorn
Niet in de top vier, maar wel een echte aanrader is Huize Marijke in het Utrechtse Doorn. Aandacht is er erg belangrijk en dat blijkt ook uit de beoordelingen: 'Ik heb grote bewondering voor de kwaliteit van de zorg en de aandacht die de bewoners van het personeel en de directeur hebben gekregen. Het viel mij op dat er niet alleen aandacht was voor alle bewoners, maar ook voor de familie.' Deze organisatie kreeg 35 beoordelingen met een gemiddelde van een 8,9. Huize Marijke draait om deskundige zorg, liefdevolle aandacht in een huiselijke omgeving, wat ook terugkomt in het motto: zorg met je hart! En dat er hier liefdevol gezorgd wordt, is te merken aan de positieve reacties.
Kleurrijk Zorg B.V. in Utrecht
In dezelfde provincie is Kleurrijk Zorg gevestigd. Ook deze organisatie willen we in het zonnetje zetten vanwege de positieve beoordelingen. De organisatie biedt passende zorg voor (langdurig) zieken, lichamelijk hulpbehoevenden, lichamelijk gehandicapten en mensen met een verstandelijke beperking. Uit de beoordelingen blijkt dat de zorg hier van hoog niveau is, de organisatie krijgt namelijk een 9,0 uit 29 beoordelingen. Het personeel is vriendelijk, flexibel en kundig. Voor cliënten is het prettig dat zij steeds dezelfde vertrouwde gezichten zien die de verzorging onder hun hoede nemen. Ook de familie is te spreken over de thuiszorg, omdat de medewerkers een prettige steun voor hen zijn: 'Veel steun aan ze gehad in een moeilijke tijd'. Deze organisatie komt gemaakte afspraken na, wat ook een veelgenoemd compliment is.
Verbeterpunt: telefonische bereikbaarheid
Veel voorkomende negatieve reviews gaan over de telefonische bereikbaarheid die bij veel thuiszorgorganisaties te wensen overlaat. Er is ook in de database van Telefoonboek.nl gekeken naar de telefonische bereikbaarheid. In de database staan 2461 telefoonnummers geregistreerd in de categorie "thuiszorg", waarvan er 515 beoordeeld zijn op telefonische bereikbaarheid. Een bedrijf krijgt het label "slecht bereikbaar" wanneer er drie keer of vaker geen gehoor wordt gegeven aan de oproep. Hierbij is er geen mogelijkheid een bereik achter te laten. Dit was bij 107 thuiszorginstanties het geval, wat neerkomt op meer dan 20% van alle instanties. Thuiszorgwinkel Medipoint (Evaen) in Purmerend nam het vaakst niet de telefoon op, namelijk 33 keer. Thebe in Tilburg volgt met 30 gemiste oproepen.
Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice, zegt hierover 'Thuiszorgmedewerkers zijn vaak slecht bereikbaar, omdat ze het merendeel van hun werktijd besteden aan het zorgen voor cliënten. Wanneer een thuiszorgorganisatie zelf niet over een vaste telefoniste op locatie beschikt, biedt een telefoniste op afstand misschien uitkomst. Dit bevordert de tevredenheid van klanten en dat is waar je als organisatie voor gaat.'
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen