Crowdfunding: financier uw project zonder hulp van de bank
Voor u als ondernemer is het een uitdaging om geregeld met nieuwe ideeën komen om uw bedrijf te verbeteren. Zo kunt u zich immers beter onderscheiden van de concurrentie. Maar met alleen een mooi idee komt u er niet. U zult het project ook moeten financieren. Daarvoor kunt u natuurlijk bij de bank aankloppen, maar steeds vaker blijkt crowdfunding ook een goede optie. In deze blog legt Places.nl u uit wat crowdfunding is en hoe ook u een project kunt crowdfunden.
Een nieuwe manier van financieren
Met crowdfunding kunt u met behulp van derden (de crowd) uw project financieren. U plaatst uw beoogde project op een zogenaamd crowdfundingplatform op internet en vermeldt de bijbehorende begroting. Iedereen met toegang tot het internet kan dan in het project investeren. In plaats van een 'traditionele' grote geldsom van één grote geldschieter (zoals de bank), zorgen vervolgens meerdere investeerders voor kleine bijdragen. Bij elkaar opgeteld vormen deze kleine bijdragen zo de (resterende) financiering van uw project. Het financieren van uw project met behulp van derden verschilt van de traditionele manier van startkapitaal verkrijgen. Daarbij doet u bij de bank een kredietaanvraag. Ook komt u soms in aanmerking voor een subsidie. Maar vaak zijn deze bedragen niet toereikend. Crowdfunding is dan een manier om met behulp van de crowd het resterende bedrag binnen te halen. Crowdfunding wordt vaak verward met crowdsourcing. Hoewel de woorden op elkaar lijken, betekenen ze niet hetzelfde: bij crowdsourcing vullen verschillende mensen in de online crowd elkaar aan op het gebied van kennis en diensten. Zo wordt er gebruik gemaakt van elkaars wijsheid om een product of project te ontwikkelen of te verbeteren. Crowdfunding is vervolgens het financieren hiervan, dat ook door een grote massa mensen mogelijk wordt gemaakt.
Crowdfunden op meerdere manieren
Er bestaat niet één standaard manier voor crowdfunding. Er zijn inmiddels veel verschillende crowdfundingplatformen en daarnaast kunt u ook kiezen uit verschillende soorten crowdfunding. Dit zijn de vier meest voorkomende soorten: 1. Donatie gebaseerde crowdfunding Is uw bijdrage donatie gebaseerd, dan leggen investeerders geld in zonder hiervoor een tegenprestatie te ontvangen. Dit doen zij bijvoorbeeld omdat ze graag een goed doel steunen,een bepaald maatschappelijk project willen steunen, of simpelweg dusdanig in eenproject geloven dat ze het willen steunen met een gift. 2. Beloning gebaseerde crowdfunding Zoals de naam al zegt, is een beloning gebaseerde bijdrage een bijdrage waarvoorinvesteerders uiteindelijk een beloning ontvangen. Stelt u zich voor dat zij eenboekuitgave sponsoren, dan kunt u bijvoorbeeld als tegenprestatie hun naamnoemen op een donateurenpagina in het boek. Of bijvoorbeeld hun logo op eenprojectwebsite tonen. 3. Lening gebaseerde crowdfunding Bij een lening gebaseerde bijdrage leggen investeerders een geldbedrag in dat zelater (met rente) van u terug krijgen. Zo kunt u met hun bijdrage een project opzetten, waarna investeerders als het project eenmaal winstgevend is deze terugkrijgen. 4. Aandelen gebaseerde crowdfunding Aandelengebaseerde bijdragen lijken erg op beloning gebaseerde bijdragen. Investeerders leggen een bedrag in en ontvangen daarvoor in ruil een aandeel in uw project of bedrijf. In die zin is hun bijdrage niet zozeer een gift maar meer een aankoop.
Maak zelf gebruik van de 'crowd'
Stelt u zich voor: u bent van plan een nieuw project op te zetten. Hoe kunt u dan vervolgens gebruik maken van crowdfunding? Wat de soort crowdfunding die u wilt opzetten ook is, de volgende stappen vormen de basis van elke campagne: Stap 1. Creëer Het begin van elke succesvolle crowdfundingscampagne is een projectidee datinteressant is voor uzelf, maar ook voor de mensen die uw project crowdfunden.Besteed daarom tijdens het brainstormproces ook aandacht aan de vraag waaromderden juist uw project moeten steunen. Is uw project maatschappelijk relevant? Of ishet innovatief? Bedenk dus alvast waarom uw idee zo goed is, als u er zelf niet geheel van overtuigd bent dan kunt u ook anderen niet overtuigen om u financieel testeunen. Stap 2. Presenteer Kies een online platform waarop u uw project wilt presenteren. Inmiddels wordt crowdfunding ook in Nederland steeds populairder, met meer Nederlandstalige crowdfundingspagina's tot gevolg. Bekende Nederlandse platformen zijn Symbid, Geldvoorelkaar, Wekomenerwel, CrowdAboutNow en Seeds. Onder bekende internationale crowdfundingsites vallen IndieGoGo, Kickstarter en Peerbackers. Vervolgens kunt u uw project registreren. Daarbij geeft u aan welk bedrag u nodigheeft om uw project te realiseren, hoe lang uw campagne zal duren en kunt u de projectbeschrijving en uw bedrijfsinformatie weergeven. Let daarbij op dat het gewenste bedrag niet te hoog is: haalt u het benodigde bedrag niet binnen de campagnetijd bij elkaar, dan kunt u uw project niet uitvoeren en ontvangen de investeerders in veel gevallen hun geld terug. Een realistisch bedrag vergroot dus de kans van slagen. Stap 3. Informeer Uw projectidee staat inmiddels online, maar hoe zorgt u nu dat zoveel mogelijkmensen u steunen? Dat uw project ergens op het internet vindbaar is, wil niet zeggendat het vanzelf gezien wordt. U zult het moeten promoten, bijvoorbeeld door het perfecte bericht te plaatsen. Dan houdt u volgers geïnteresseerd door kennis tedelen, de dialoog met hen aan te gaan en hen te vermaken op social media zoals Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram en Google+. Wees daarnaast altijd (telefonisch) bereikbaar zodat u vragen van mogelijkeinvesteerders kunt beantwoorden. Consumenten stappen vaak over naar deconcurrent als een bedrijf niet telefonisch bereikbaar is. Laat staan dat ze uw projectzullen steunen als er geen contact met u opgenomen kan worden. Zorg dat u ookbereikbaarbent voor (lokale) pers die uw project onder de aandachtkunnen brengen. Met de Places Antwoordservice mist u geen oproepen meer.En onthoud, media-aandacht hoeft niet duur te zijn! Stap 4. Bedank Gefeliciteerd, u heeft uw projectbegroting behaald en kunt uw project gaan realiseren! Vergeet niet om iedereen die dit mede mogelijk gemaakt heeft te bedanken en uw investeerders naar afspraak te belonen. Dit is voor u ook het moment om de ontstane banden met uw investeerders te onderhouden. Zo kunt u hen bijvoorbeeld met een nieuwsbrief op de hoogte houden van uw bedrijfsactiviteiten. Bovendien bouwt u een netwerk op dat u wellicht ook kan helpen bij de realisatie van een volgend project. In 2013 werd er in Nederland met behulp van crowdfunding 32 miljoen euro opgehaald. Daarmee konden meer dan 1250 projecten worden gefinancierd. Een verdubbeling van het aantal projecten ten opzichte van 2012. Het is duidelijk dat crowdfunding ook in Nederland steeds populairder wordt. Met bovenstaande tips kunt ook u nu succesvol gebruik maken van crowdfunding en zo de stijgende lijn voortzetten. Veel succes!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen