Content is key: een knallende start voor content marketing in uw organisatie!
Traditionele media en reclame zijn steeds minder effectief om de doelgroep te bereiken. Zo zapt 86% van de mensen weg bij reclames op televisie en wordt 44% van de directe mails meteen naar de prullenbak verwezen. Denk eens aan andere manieren, zoals content marketing. Wilt u hiermee beginnen, maar heeft u geen idee hoe? Geen zorgen, in dit artikel leest u alles wat u nodig heeft om te starten!
Wat is content marketing?
De definitie van content marketing wordt regelmatig aangepast op basis van nieuwe inzichten. De huidige definitie, opgesteld door het Content Marketing Institute (CMI) luidt als volgt: "Content marketing is een strategische marktbenadering gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden met als uiteindelijke doel deze om te zetten tot winstgevend klantgedrag." Content kent veel verschillende vormen, zoals blogs, video's, foto's, infographics en podcasts.
Waarom content marketing inzetten?
Bedrijven zien steeds vaker in dat het delen van verhalen die de interesse van de doelgroep wekken een veel efficiëntere en effectievere manier is dan traditionele advertenties. Zo leert 70% van de consumenten een bedrijf liever kennen via content dan via advertenties. Daarnaast staat 'interessante content' in de top drie redenen om merken/bedrijven te volgen via social media.
Help, waar begin ik?
Om het plaatsen van online content voor uw organisatie overzichtelijk te maken, is het aan te raden een contentstrategie te maken. Het opstellen van een content marketing strategie begint met het bepalen van uw doelgroep. Vervolgens bepaalt u de persona's en de onderwerpen waar u content voor wil realiseren. Deze content is eenvoudig in te plannen via een kalender.
Doelgroep afbakenen
Een doelgroep is een afgebakende groep personen of instellingen waar een product, dienst of bedrijf zich op richt. Doelgroepen worden van elkaar onderscheiden doordat elke groep bepaalde kenmerken heeft. Heeft u al een duidelijk beeld van uw doelgroep? Zo niet, bepaal uw doelgroep aan de hand van verschillende vragen. Zoals: binnen welke regio is de doelgroep te vinden, wat zijn kenmerken van uw doelgroep, zijn ze jong of oud, rijk of arm, hoogopgeleid of laagopgeleid? Hoe meer kenmerken u heeft verzameld, hoe beter u uw doelgroep kunt afbakenen.
Persona's uitwerken
Een persona is een gedetailleerde beschrijving van uw (fictieve) ideale klant. Elke klant is natuurlijk anders, maar het is zaak om de belangrijkste kenmerken van klanten samen te voegen tot de belangrijkste groepen en zo tot een gemiddelde ideale klant te komen. Deze beschrijft u tot in de puntjes. U kunt natuurlijk meer dan één persona hebben. Handig voor het selecteren van onderwerpen en de stijl die u gebruikt voor content!
Customer journey in kaart brengen
De customer journey is ook van groot belang bij het bepalen van de optimale content marketing strategie voor uw bedrijf. Zeker aangezien digitale touchpoints steeds belangrijker worden. De customer journey bestaat uit een aantal stappen in het verkoopproces. Vul dit aan met wat content kan doen om deze stappen soepeler te laten verlopen. Welke vragen heeft de (potentiële) klant en hoe kan content hierbij helpen? Door hierover na te denken, komt u tot creatieve ideeën die meerwaarde hebben.
Contentplanning opstellen
Een planning zorgt voor rust en structuur. Begin met een eenvoudige planning, bestaande uit bijvoorbeeld twee blogs per maand. Als dit goed werkt, kunt u dit opschalen. Wees realistisch en gun de betrokkenen voornamelijk in het begin voldoende de tijd. Sla geen belangrijke stappen over in de planning. Inspiratie nodig voor soorten content? Lees dan dit artikel voor de leukste ideeën. En onthoud: de beste content ligt op het snijvlak van wat uw lezer wilt lezen en wat u als bedrijf wilt vertellen.
Zin om aan de slag te gaan met content marketing? Ook dit jaar spelen er weer allerlei trends op het gebied van content marketing. Neem deze zeker mee in uw strategie:
- Video en visuals worden steeds belangrijker;
- Gebruik (messaging) apps om jongeren te bereiken;
- Interactieve content draagt bij aan de merkbeleving;
- Personaliseer uw content;
- Zorg voor authentieke content van hoge kwaliteit;
- Expertblogs doen het goed;
- Wees verdiepend en onderscheidend;
- User generated content komt nog meer terug, vooral op social media;
- Optimaliseer content voor voice search;
- Data driven content zorgt voor meer waarheid en vertrouwen in content.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen