Hoe consumentgestuurde cocreatie uw bedrijf verder helpt
Een recente trend op het gebied van marketing, is consumentgestuurde cocreatie. Daarbij worden producten en diensten ontwikkeld door interactie met de consument. U blijft voor op de concurrentie wanneer u deze vorm van marketing goed toepast. Hoe u dat doet voor uw onderneming, leest u in deze blog!
Vormen van cocreatie
U kunt uw klanten op meerdere manieren inschakelen voor uw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan crowd sourcing: een probleem voorleggen aan een online platform waarop deelnemers kunnen reageren met oplossingen en ideeën. Of consumenten de mogelijkheid geven om producten te personaliseren waarbij de beste ontwerpen geproduceerd worden. Neem de 'maak de smaak' wedstrijd waarmee Lays onlangs reclame maakte bijvoorbeeld!
Succesfactoren
Selecteer de juiste klanten voor uw vraag naar ideeën, op basis van relevante karakteristieken van de doelgroep. Zorg er wel voor dat het platform kleinschalig blijft, zodat er voldoende ruimte is voor interactie. Ook negatieve feedback is waardevol voor verbetering, dus sta daar als bedrijf voor open. Gebruik het contact effectief om nieuwe kennis over de doelgroep te verzamelen, door u te verdiepen in de interesses en behoeften van de consument.
Risicofactoren
Wanneer u hulp vraagt aan een openbaar platform door crowd sourcing, volgen concurrenten uw bedrijfsontwikkelingen op de voet. Het is slim om uw vraag er dan ook meteen af te halen wanneer de oplossing is gevonden. Blijf wel altijd kritisch tegenover de innovatieve ideeën van 'experts': niet alle kennis is even relevant en juist.
Terugkoppeling
Om consumenten te blijven aansporen tot nieuwe ideeën, is regelmatige terugkoppeling van groot belang. Bericht de klant eens in de maand over wat het bedrijf met de waardevolle ideeën gaat doen. Een klant voelt zich gehoord als er zichtbaar iets met het advies wordt gedaan, waardoor de klantrelatie verbetert!
Reviews
Een andere manier om feedback te krijgen van uw klanten, is het verzamelen van reviews. Uit onderzoek blijkt dat wel 92% van de consumenten voor een aankoop eerst de online beoordelingen van een bedrijf bekijkt! Zelfs negatieve reviews werken in uw voordeel: u vergroot het consumentenvertrouwen wanneer uw business ook bij problemen een goede service biedt.
Schakel Places Reviews in om beoordelingen voor u te verzamelen. U kunt via Places Reviews klanten benaderen met een unieke e- mailuitnodiging. Deze staat de klanten toe om een review achter te laten. Vervolgens kunt u op de reviews reageren of ze delen via social media. Voor meer informatie hierover belt u vrijblijvend met 024 - 3555299.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen