Consumentenbond wil meer duidelijkheid voor bedrijven over net ingevoerde privacywet
Volgens de directeur van de Consumentenbond, Bart Combée, is er te veel ruimte voor eigen interpretatie bij de net ingevoerde Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Er zijn volgens hem bedrijven die gebruik maken van het grijze gebied en de regels aan hun laars lappen. Dit zou minder advertentie-inkomsten opleveren voor bedrijven die zich wel netjes aan de regels houden.
De Consumentenbond heeft om deze reden een brief gestuurd naar de Autoriteit Persoonsgegevens, de toezichthouder, waarin hen wordt gevraagd om meer duidelijkheid te geven over de toepassing van de nieuwe privacywet. Er zou onduidelijkheid zijn over of een cookiemuur wel of niet toegestaan is en of er uitzonderingen bestaan voor bedrijven die onder de e-wetgeving vallen.
De aanleiding voor deze actie was een rapport van de Noorse consumentenbond die uitwees dat grote bedrijven als Facebook en Google gebruikers manipuleren om meer persoonsgegevens te delen dan nodig is en andere bedrijven het gebruikers die geen gegevens willen verstrekken onnodig moeilijk maken met een groot aantal muisklikken. Daarop startte de Consumentenbond zelf een onderzoek dat uitwees dat twee op de drie websites de nieuwe privacywet overtreden.
Dit nieuws komt net een maand nadat de nieuwe privacywet ingevoerd is. Hoewel een nieuwe wet invoeren vaak niet zonder slag of stoot gaat is de onduidelijkheid over deze wet toch enigszins een verrassing. Bedrijven hadden namelijk vanaf 2016 de tijd zich klaar te maken voor de nieuwe wet. In de praktijk blijkt de wet dus ingewikkelder dan in theorie.
Afbeelding: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen