Consumentenbond grijpt in: 7.000 klachten over pakketbezorgers
Iedereen heeft waarschijnlijk wel eens een pakket ontvangen van PostNL. De Nederlandse bezorgdienst levert pakketten af aan huis, of op de zogenoemde PostNL-punten. De meeste Nederlanders hebben waarschijnlijk ook ervaring met pakketten die buiten de bezorgtijden werden geleverd of zelfs kwijtraakten. In 2018 had PostNL maar liefst 4.600 klachten en voerde hiermee de lijst aan van bedrijven met de meeste klachten. De Consumentenbond vindt dat dit beter kan.
Waarom wordt er geklaagd?
Er zijn verschillenden redenen waarom er geklaagd wordt bij bezorgdiensten. Zo geeft 18% aan dat de reden hiervoor is dat een pakket niet aankomt of vermist raakt. Ook vindt 17% dat de klantenservice niet goed helpt. Andere punten die leiden tot klachten zijn bezorgers die ten onrechte aangeven dat iemand niet thuis is, dat het onduidelijk is wanneer het pakket (opnieuw) wordt bezorgd en dat de Track & Trace service niet klopt.
251 miljoen pakketten bezorgd
In 2018 bezorgde PostNL 251 miljoen pakketten. Als reactie op de klachten geven zij aan dat zij op slechts 0,06% van de duizend pakketten een klacht hebben ontvangen. Alle klachten bij PostNL moeten natuurlijk goed afgehandeld worden, maar ook hierover is er enige ergernis. Het postbedrijf geeft namelijk aan dat alleen verzenders een klacht in kunnen dienen. Echter, pakketbezorgers zijn wettelijk verplicht om een klachtenregeling te hebben voor verzenders en ontvangers.
7.000 klachten
In 2018 ontving de Consumentenbond 7000 klachten over de pakketbezorgers, wat twee keer zoveel is als in 2016. De verdeling van deze klachten komt overeen met de marktaandelen van de bezorgers. Tweederde van de klachten ging over marktleider PostNL en bijna een kwart over DHL.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen