Bij dierenwinkels kraait geen haan naar online beveiliging
Meer dan de helft van alle Nederlandse huishoudens heeft een huisdier. Katten blijken het meest populair te zijn, gevolgd door honden en aquariumvissen. Ook vogels, konijnen en knaagdieren doen het goed. Om deze trouwe beestjes gelukkig te houden, kun je in dierenwinkels bijvoorbeeld speeltjes of dierensnoepjes kopen. Steeds meer mensen doen dit niet meer fysiek in een dierenwinkel, maar via de websites van dierenwinkels. Een stuk gemakkelijker en sneller, maar hoe is het eigenlijk gesteld met de online beveiliging van deze websites? Telefoonboek.nl zocht het voor je uit.
Websites functioneren niet
In de database van Telefoonboek.nl staan in totaal 2006 websites van dierenwinkels genoteerd. Hiervan blijkt slechts de helft van de websites correct te werken. Dit is een gemiste kans voor dierenwinkels. Een simpele, maar overzichtelijke website kan namelijk al een hoop extra klanten opleveren. Het vergroot de vindbaarheid van het bedrijf in zoekmachines en geeft bezoekers een overzicht van diensten en producten.
Slechts 15% van de websites beveiligd
Naast een goed werkende website is de beveiliging van de website ook belangrijk. Van de 2006 geregistreerde websites bij Telefoonboek.nl blijkt slechts 15% beveiligd te zijn (293 websites). Een veilige website kun je herkennen aan de URL, deze begint met 'https://'. De s staat voor 'secure' het Engelse woord voor veilig. Een beveiligde website is van belang als je als ondernemer betrouwbaar en professioneel wilt overkomen naar je klanten. Https geeft namelijk drie garanties: echtheid, integriteit en versleuteling. Door een beveiligde verbinding kan een derde partij niet gecodeerde data van jouw klanten verzamelen. Door een beveiligde website laat je al direct een betere indruk achter bij jouw klanten, omdat je laat zien dat dat je op de hoogte bent van deze ontwikkeling en je de online veiligheid van jouw klanten waarborgt.
Niet responsive
Van de 2006 geregistreerde websites zijn slechts 241 websites responsive (12%). Dit houdt in dat de website layout zich aanpast aan het scherm waarmee de website wordt bezocht. Dit kan via een desktop, een tablet of smartphone. Door een website responsive te maken blijft het merendeel van de content op alle mobiele apparaten toegankelijk. Tegenwoordig spelen smartphones een grote rol in het maken van beslissingen bij de consument. Mobile search wint van desktop zoekopdrachten. Dit maakt het dus belangrijk voor dierenwinkels om te zorgen dat de website ook op de smartphone goed werkt. Bovendien is het een kleine moeite om je website responsive te maken. Je wilt natuurlijk geen klanten mislopen omdat jouw website niet te lezen is op de smartphone.
Voorkeur Google
Uit de bovenstaande gegevens blijkt dat dierenwinkels nog veel aan hun websites moeten verbeteren. Het is een kleine moeite om te zorgen dat een website beveiligd en responsive is. Dit is namelijk beter voor je online vindbaarheid wat weer meer klanten kan opleveren. Google geeft namelijk de voorkeur aan websites die responsive en beveiligd zijn. Dit maakt het dus voor ondernemers belangrijk om daarin te investeren.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen