Big data: zo gaat u er succesvol mee om!
Klachten op Twitter, nieuwsbriefaanmeldingen, Facebook likes. Elke dag wordt er enorm veel informatie op het internet geplaatst en gevonden, ook wel big data. Deze big data biedt u veel waardevolle informatie over uw (potentiële) klanten. Hoe meer u van uw klant weet, des te beter dat is voor uw bedrijf. Maar hoe gaat u om met big data? Places.nl vertelt het u in deze blog.
1. Leg zoveel mogelijk klantgegevens vast
Big data bevat voor u belangrijke klantgegevens. Het is dan ook belangrijk om zoveel mogelijk relevante klantgegevens vast te leggen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie zoals geslacht, leeftijd, adresgegevens, maar ook e-mail en interesses. Vraag bijvoorbeeld aan uw klant bij de kassa of hij of zij graag toegevoegd wil worden aan het klantenbestand voor een spaarsysteem en vraag bijvoorbeeld om de genoemde gegevens in te vullen.
2. Monitor social media
Bekijk aandachtig wat er op social media gezegd wordt over uw bedrijf, merk, product of dienst. Wordt er bijvoorbeeld gepost over complimentjes? Krijgt u consistente klachten over een bepaald product? Wat zeggen mensen over de concurrent? Zijn er nieuwe of andere producten waar veel over gepraat wordt? Dit is waardevolle informatie waar u bijvoorbeeld uw product en serviceverlening mee kunt verbeteren, maar op deze manier kunt u ook kijken wat de gespreksonderwerpen en interesses van uw doelgroep zijn. Hier kunt u vervolgens weer op inspelen.
3. Speel beter in op wensen en behoeften
Door middel van big data kunt u beter inspelen op de wensen en behoeften van uw potentiële klant. Door middel van uw klantenbestand krijgt u inzicht in het koopgedrag van uw klanten en komt u via social media te weten wat er onder uw doelgroep speelt als het gaat om uw product of dienst. Zo kunt u gerichte aanbiedingen doen naar bepaalde subdoelgroepen. Ziet u bijvoorbeeld op social media dat een van uw producten voornamelijk erg geliefd is onder vrouwen? Bedenk dan bijvoorbeeld een leuke vrouwenactie met een bepaalde korting. Door met big data specifiek in te spelen op de wensen en behoeften maakt u van uw klanten, trouwe klanten.
Big data en meer op onze blogpagina
Naast de vele mogelijkheden die Places u biedt met haar diensten via Telefoonboek.nl, Beste.nl, Openingstijden.com, Places Antwoordservice enPlaces Websites, bent u op onze blogpagina dus ook aan het juiste adres voor praktische tips en actuele mkb-informatie. En dat iedere dag! Lees bijvoorbeeld ook hoe u duurzaam onderneemt en hoe u optimaal nieuwsbriefaanmeldingen genereert. Heeft u nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze servicedesk via 024 - 3555 299. Wij staan u graag te woord!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen