Places logo
Menu

Beurswaarde Nike daalt met bijna 3 procent - dit is de oorzaak

Beurswaarde Nike daalt met bijna 3 procent - dit is de oorzaak

Gisteren waren twee merken het gesprek van de dag bij de aandelenbeurzen in New York. De aandacht van beleggers ging uit naar zowel Amazon als Nike. Amazon is goed bezig, het verbrak de grens van 1.000 miljard dollar aan beurswaarde. Voor Nike waren de cijfers minder positief: het sportmerk verloor meer dan 4 miljard dollar waarde op de beurs. De oorzaak hiervoor is de ophef rondom de nieuwe reclamecampagne van het merk.

Discriminatie en politiegeweld

American footballspeler Colin Kaepernick is één van de nieuwe gezichten van de nieuwe 'Just Do It'-campagne. De voormalige quarterback van de San Francisco 49ers werd onder het grote publiek bekend toen hij in 2016 tijdens het Amerikaanse volkslied voor een wedstrijd knielde in plaats van rechtop te staan en zijn vuist omhoog stak. Dit deed hij uit protest tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. Zijn actie was succesvol: hij kreeg veel navolging en het knielen groeide uit tot een wereldwijde anti-discriminatie beweging in de sport.

Donald Trump

Er zijn echter ook veel Amerikanen die de actie van Kaepernick niet kunnen waarderen, waaronder president Donald Trump. Op Twitter haalde hij regelmatig hard uit naar de knielende spelers, die volgens hem geen enkel respect voor vlag en vaderland toonden. Hij vond dat die spelers ontslag verdienden. Sindsdien komt Kaepernick ook niet meer aan de bak bij een American footballteam.

Boycot

Op social media werd opgeroepen om het bedrijf te boycotten. Twitter stond vol met beelden van mensen die logo's van producten verknipten en anderen gingen zelfs nog een stapje verder door schoenen te verbranden.

Risico

Nike wil met de campagne vieren dat de beroemde slogan, 'Just Do It', dertig jaar geleden geïntroduceerd werd. Voor Nike is deze reclamestunt een enorm risico. Het merk is één van de belangrijkste leveranciers van de NFL, die aangeklaagd is door Kaepernick. De timing van de campagne is ook nog eens opvallend: morgen begint het American football-seizoen. Kaepernick stond al sinds 2011 onder contract van Nike en droeg ook schoenen van het merk tijdens zijn protest.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!