Betrokkenheid en interactie met je volgers verhogen? Gebruik Instagram Story!
Niet alleen jongeren gebruiken het medium, ruim 46% van de Nederlandse bevolking tussen 20 en 40 jaar heeft een Instagram-account en ook het aantal gebruikers in hogere leeftijdsklassen neemt toe. Anders dan de oudere social media platformen Facebook en Twitter, is Instagram een volledig visueel medium; het draagt niet om de tekst, maar om de foto. En, het is niet alleen leuk voor persoonlijk gebruik, ook voor bedrijven is het medium zeer interessant.
Met Instagram Story vertel je je verhaal
Instagram biedt meer mogelijkheden dan je denkt. Sinds kort kun je niet alleen foto's en video's posten, maar ook een 'story' plaatsen dat net als een gewone post, zichtbaar is voor je volgers. Het concept komt oorspronkelijk van het concurrerende platform Snapchat dat al eerder de mogelijkheid gaf om een story te plaatsen. Het unieke aan een story is dat het maar voor 24 uur zichtbaar is. Het is vooral een middel om live activiteiten zoals het bezoeken van een concert of het lunchen met je goede vriend te delen. Hiermee vertel je je volgers nadrukkelijk je verhaal.
Interactie creëren
In tegenstelling tot gewone posts, kun je met je verhaal meer interactie creëren met je doelgroep. Instagram story biedt allerlei tools om elementen toe te voegen aan je foto of video. Zo kun je gekleurde teksten plaatsen waarmee je iets aangekondigd, je volgers vragen om een reactie of een poll plaatsen waarin je je volgers vraagt om hun mening. Hiermee geef je je volgers de mogelijkheid om van invloed te zijn op actuele zaken.
Betrokkenheid met je doelgroep vergroten
Het creëren van interactie in je Instagram Story, is voor bedrijven dan ook een belangrijk middel om een hogere betrokkenheid te creëren bij hun doelgroep. Door je bloot te stellen en een blik achter de schermen te geven, breng je je doelgroep dicht bij je bedrijf. Dit geeft je doelgroep naast het bezoeken van je account, nog meer reden om je account ook te gaan volgen.
Account en website toegankelijker maken
Ook kun je de toegankelijkheid naar je product of dienst verhogen, door bijvoorbeeld een link naar je Instagram-account of je website/webshop te plaatsen in je story. Ook de link zelf kun je toegankelijk maken door je volgers de mogelijkheid te geven om met hun duim omhoog te swipen. Zo kun je bijvoorbeeld trouwe volgers belonen door ze als eerste te informeren over je nieuwe product of actie.
Creëer een 'luchtig' en 'eerlijk' imago
Naast het geven van actuele informatie en tools voor het creëren van interactie, kun je je volgers op veel meer leuke manieren benaderen door simpelweg creatief te zijn. Plaats bijvoorbeeld een foto van jou en je collega's tijdens een lunchpauze of een video van je productiehal tijdens het produceren van je nieuwe product. Door transparant te zijn over wat je doet, creëer je een luchtig en eerlijk imago. Dit leidt vaak sneller tot een positieve perceptie van en houding ten opzichte van je bedrijf en je producten of diensten. Over het algemeen toch de factoren waar de verkoop van je product mee begint.
Meer voordelen van Instagram Story
- Het is een nieuwe manier om je te onderscheiden van de concurrenten door unieke foto's of video's te plaatsen.
- Je kunt zien hoe veel van je volgers je story hebben bekeken, zodat je toekomstige stories daarop kunt aanpassen.
- Door de interactie met je doelgroep, creëer je een vorm van continu marktonderzoek waar je interessante doelgroepgegevens mee kunt achterhalen en meer 'user-generated content' mee kunt plaatsen.
- Gebruik Instagram Live om een live-video te maken. Zo hebben je volgers het idee dat ze echt onderdeel zijn van je bedrijfsproces.
Foto: Unsplash
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen