Klantenservice belangrijkst voor Belgen en Nederlanders
Heeft u ook zo genoten van het Eurovisie Songfestival? Ook bij Telefoonboek.nl hebben weer gretig mee zitten schrijven bij de puntverdelingen, al had natuurlijk niemand van tevoren Salvador Sobral als grote winnaar voorspeld, de streaker zien aankomen, of een flauw idee hoe je O'G3NE uitspreekt. Nu Europa weer massaal tegelijkertijd aan de buis gekluisterd zat voor (al dan niet) hoogstaande muziek, vroegen wij ons af hoe het met de klantenservice in Europa zit. Nu weten we hoe het muzikaal gezien met Europa gaat, maar laten we nu ook eens over de grens naar de klantvriendelijkheid kijken. Hoe belangrijk wordt dit item geacht in andere Europese landen? En: welk land kreeg douze points voor de klantenservice, en gaat er met de eindoverwinning vandoor?
Acht landen
In een eerder onderzoek van Easynet worden bedrijven uit acht landen gevraagd naar welk punt het belangrijkst wordt beschouwd voor hun organisatie. Daarbij worden de opties 'klantenservice', 'winst', 'sociale verantwoordelijkheid', 'milieuzaken', 'marktaandeel', 'marktreputatie', 'aandeelhouders' en 'anders' gegeven. In ieder land (Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland, België en Nederland) krijgt klantenservice het grootste aandeel van de stemmen.
Percentages
Wel verschillen de percentages nogal per land. In België vindt het grootste aandeel van de onderzochte bedrijven klantenservice het belangrijkst: 47% van de ondervraagde ondernemers vulde dit in als antwoord. Ook in Nederland en Groot-Brittannië (beiden 46%) werd er door een groot deel van de ondervraagden klantenservice als belangrijkste aspect ingevuld. In Frankrijk (22%) en Zwitserland (33%) lagen deze percentages het laagst.
Top drie
In een onderzoek van FinancesOnline.com naar de beste klantenservice ter wereld (het hoogst gekwalificeerde land Nieuw-Zeeland ligt helaas buiten Europa) werd gekeken naar de hoogste beoordelingen van klanten. Het Europese land dat hier als beste uit de bus kwam is Noorwegen, gevolgd door Denemarken en Rusland.
Antwoordservice
Bij een optimale klantenservice bent u natuurlijk het liefst áltijd bereikbaar, ook buiten kantoortijden. Dat valt vrij eenvoudig te realiseren met de aanschaf van een antwoordservice: zo neemt uw telefonisten op afstand ook buiten werktijd de telefoon voor u op. Zij nemen de boodschap voor u aan en koppelen deze terug door een notitie te maken. Zo mist u nooit meer belangrijke telefoontjes.
Ontdek Places AntwoordserviceHoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen