Belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van apps besproken bij App Pioneers
Begin maart werd App Pioneers georganiseerd in "s-Hertogenbosch. App Pioneers is een evenement voor marketeers en professionals die geïnteresseerd zijn in het succes van digitale apps. Tijdens het evenement werden ervaringen, inzichten in de markt en een blik op de toekomst gedeeld. Er was tevens genoeg ruimte om te netwerken
Mediagebruik in Nederland
Tijdens het evenement werden cijfers uit de Smart Media Monitor gedeeld. Dit is een marktonderzoek van Multiscope naar het digitaal mediagebruik onder Nederlanders. Uit het onderzoek blijkt dat Spotify de populairste muziek-app is. Spotify werd door 53% van de mensen gebruikt om muziek te luisteren. Daarnaast werd YouTube door 23% van de mensen gebruikt voor muziek. Uit het onderzoek bleek ook dat het gebruik van WhatsApp stijgt en dat Facebook steeds minder wordt gebruikt. Respondenten gaven aan dat zij liever kleinschalig en persoonlijk informatie willen delen. Een andere opvallende uitkomst was dat de smartphone het meest wordt gebruik als second screen.
Sprekers
Verschillende sprekers vertelde op het evenement iets over hun ervaringen en inzichten over apps. Zo werd er door Jan te Kiefte van de startup Peaks gesproken over hoe moeilijk het is om een app in de financiële wereld te ontwikkelen. Dit is met name lastig omdat er een vergunning moet worden verkregen. Daarnaast werd op het evenement gesproken door Timothy Dieduksman, Data Analist bij ING. Hij geeft aan dat een beginnende ING app gebruiker gemiddeld 20 keer per maand inlogt, na een tijd wordt dit gemiddeld 40 keer per maand. ING focust zich vooral op gebruiksgemak en snelheid van de app. Gebruikers willen hier namelijk zo min mogelijk tijd besteden.
Doelstellingen voor Tikkie
Spreker Freek de Steenwinkel, lead product owner bij Tikkie vertelde over de vier doelstellingen die ABN AMRO voor Tikkie had. De eerste doelstelling was dat de app naast de bank moet leven en simpel moet zijn. Ten tweede is het de bedoeling dat de app toegankelijk is, dit betekent dat niet iedereen de app hoeft te downloaden om ermee te kunnen werken. Ten derde moet de app voor iedereen beschikbaar zijn, zo is 60% van de Tikkie gebruikers bijvoorbeeld geen klant van ABN AMRO. Tot slot moet de app leuk zijn, mensen zijn namelijk blij als ze betaald hebben.
Toekomst van apps
Aan het einde van het evenement werd er een blik op de toekomst van apps geworpen. Sprekers op het evenement geloofden dat functionele apps, instant apps die gericht zijn op eenmalig gebruik en stemcommando gestuurde apps de apps van de toekomst zijn.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen