Kruip in de huid van uw klant met een persona
Het succes van uw bedrijf hangt af van uw klanten en zonder hen zou uw bedrijf niet rendabel kunnen zijn. De beste dienstverlening en service voor uw klant is dus van groot belang. Maar hoe stelt u uw klant centraal en speelt u in op uw doelgroep? Places.nl vertelt u meer over het succes van een oude methode die zeer effectief werkt: het creëren van persona's.
Wat is een persona?
Een persona is eigenlijk een fictieve vertegenwoordiger van iemand uit uw doelgroep die u als bedrijf creëert. Het is een klantprofiel dat inzicht geeft in de verlangens, de behoeften en de wensen van uw klant. Tevens staan er gegevens benoemd waarin een algemeen beeld geschept wordt van uw doelgroep, zoals de gemiddelde leeftijd. Zo kan een persona 'Tim' bijvoorbeeld 65 jaar zijn omdat de meeste klanten vallen onder de doelgroep ouderen. Het doel van een persona is u inzicht geven in uw doelgroep. Zo kunt u uw dienstverlening en service aanpassen op de voorkeuren van uw klanten.
Tips voor het creëren van een persona
In de volgende vier stappen heeft u een goede basis voor een persona.
1. Filter uw doelgroep(en)
Bepaal wie uw doelgroep is. Als uw doelgroep vrij uiteenlopend is, maak dan onderscheid en ontwerp zo meerdere persona. Verzamel kennis over uw doelgroepen en verwerk die in de klantprofielen.
2. Specificeer en maak uw persona levensecht
Zorg voor zo gedetailleerd mogelijke beschrijvingen van de gegevens en kenmerken van uw doelgroepen. Naast algemene gegevens zoals gemiddelde leeftijd, regio en geslacht kunt u ook het gedrag en de persoonlijkheid aanmeten. Hiervoor kunt u verschillende systemen gebruiken zoals de Myers-Briggs Type Indicator.
3. Geef uw persona een rol
Bepaal welke rol u uw persona wilt laten deelnemen in uw bedrijf. Zo kunt u brainstormmomenten inbouwen per week om vanuit de huid van uw persona te kijken naar nieuwe ideeën, plannen en uitvoeringen van uw diensten of service. Ook kunt u een acteur inhuren om zich in deze rol in te leven en in gesprek gaan met deze acteur. Een acteur zal met een objectieve blik kijken naar situaties en vragen oproepen of beantwoorden. Dit kan tot bruikbare nieuwe inzichten leiden.
4. Beperkte houdbaarheid
Houd er rekening mee dat een persona een beperkte houdbaarheid heeft. Uw doelgroep kan veranderen en uw persona zal moeten meegaan in de ontwikkelingen in de maatschappij. Technieken, netwerken en ontwikkelen zich in een rap tempo waardoor uw persona na een tijd niet meer optimaal representatief zal zijn. Zorg er dus voor dat u eens in de zoveel tijd bekijkt of de door u gehanteerde klantprofielen nog up-to-date zijn.
Benut uw feedback
Natuurlijk hoeven persona's niet geheel fictief te zijn. U kunt ook informatie over uw huidige klanten benutten om zo klantprofielen te creëren. Met deze klantgegevens en feedback kunt u vervolgens uw dienstverlening verbeteren. Met Places Reviews verzamelt u gratis en gemakkelijk reviews over uw bedrijf. Heeft u vragen of wilt u meer weten over onze diensten? Neem contact op met de Places klantenservice of bereik ons via het nummer 024-3555 299. Wij helpen u graag verder!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen