Appeldag: liever een appeltje van de groenteboer of van de supermarkt?
Het is vandaag 21 oktober en dat betekent dat het Appeldag is. We vieren vandaag dat appels er weer volop zijn, de herfst is namelijk het perfecte appelseizoen. Daarnaast staan we stil bij de vele verschillende soorten die er zijn, zoals de stevige Elstar appels of de zure en sappige van Granny Smith en Pink Lady. Appels zijn een van de meest gegeten fruitsoorten in Nederland. De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks bijna elf kilo aan appels op. Wellicht vanwege het spreekwoord: "An apple a day keeps the doctor away'.
Het begin van Appeldag
De eerste Appeldag werd in 1990 gevierd op een evenement in Covent Garden in Londen in het Verenigd Koninkrijk. De dag is oorspronkelijk ontstaan om stil te staan bij het feit dat appels uniek zijn voor hun boomgaarden en dat boomgaard diversiteit erg belangrijk is. Jaren later is het uitgegroeid tot een internationaal evenement. U kunt een appeldag ook herkennen als een zogenaamde correctie dag na een weekend of feestje. Mensen die bezig zijn met een dieet, maar tijdens het weekend te veel hebben gegeten, kunnen dit corrigeren door eens per twee weken op maandag een appeldag te houden. Het eten van zure appels zou voor een snellere afvoer van vet en afvalstoffen in de darmen zorgen. Het is te vergelijken met een kleine detox voor het lichaam.
Groenteboer gaat concurrentie aan
Ter ere van appeldag zetten we vandaag groenteboeren in het zonnetje. Een groenteboer verkoopt groente en fruit. Groenteboeren hebben het tegenwoordig steeds moeilijker door hun concurrentiestrijd met supermarkten. Om zich te kunnen onderscheiden van de supermarkt proberen veel groenteboeren hun focus te verleggen door bijvoorbeeld zelfgemaakte salades, soepen en stamppotten toe te voegen aan hun assortiment. Lukt het de groenteboer om de klant voor zich te winnen? Places.nl bekeek honderden beoordelingen van klanten.
Onderzoek
Binnen de categorie 'groenteboer' hebben in totaal 547 klanten een beoordeling achtergelaten op Telefoonboek.nl. Het gemiddelde van de beoordelingen was een 8.3.
In totaal bevatten 447 beoordelingen een voldoende, dat wil zeggen een cijfer boven de 6.0. Het gemiddelde van alle voldoendes was een 9.5. Niet alle groenteboeren konden hun klanten tevreden maken, 100 beoordelingen hadden namelijk een onvoldoende. Hiervan was het gemiddelde een 2.8.
Positieve ervaringen
Wat zorgde ervoor dat klanten tevreden waren over hun groenteboer? Uit de beoordelingen bleek dat klanten tevreden waren als het personeel vriendelijk en vrolijk is, als de kwaliteit van groente en fruit goed is en als de prijzen in verhouding zijn. Ook zelfgemaakte salades en gerechten vallen in de smaak. Dit blijkt onder andere uit de volgende reviews:
'Een winkel boordevol lekker fruit en een zeer ruim assortiment groenten. Ook hebben zij overheerlijke verse maaltijden en salades, super!' - positieve review over een groenteboer in Den Haag.
'Goede en goedkope rode aardappelen gekocht, lopen na 3 weken nog niet uit. Kwaliteit voor een prikkie, daar kan de super niet tegenaan' - positieve review over een groenteboer in Lichtenvoorde.
Negatieve ervaringen
Helaas zijn klanten niet altijd even blij als zij de groenteboer verlaten. Ontevreden klanten geven aan dat dit komt door een slechte service, hoge prijzen of door groente en fruit dat na aankoop niet meer goed bleek te zijn. Dit blijkt onder andere uit de volgende review:
"Vandaag dacht ik een lekker bakje kersen te hebben gekocht, toen ik na een kwartiertje de kersen dacht op te peuzelen, bleken ze allemaal te zacht te zijn om op te eten en een aantal waren beschimmeld. Ik heb ze direct weggegooid. Dat was erg duur, ik betaalde 4,- voor ongeveer 12 kersen!' - negatieve review.
Groenteman vs. supermarkt
Ondanks een aantal negatieve beoordelingen lukt het de meeste groenteboeren nog steeds om klanten voor zich te winnen. Klanten vinden het vooral belangrijk dat fruit en groente van goede kwaliteit is. Zelfgemaakte verse maaltijden en salades vallen daarnaast goed in de smaak en verrassen klanten. Een groenteman kan door een goede service en attentheid winnen van de grootschaligheid van een supermarkt. Waar gaat u vandaag een appeltje kopen om Appeldag te vieren, bij de groenteboer of toch in de supermarkt?
Telefoonboek.nl is een online personen- en bedrijvengids. Bezoekers kunnen hier terecht om contactinformatie te vinden of om een beoordeling achter te laten.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen