Alle ins en outs van het nieuwe verdienmodel van WhatsApp voor bedrijven
Whatsapp is populair: vrijwel iedereen maakt gebruik van de berichtendienst. Alleen in Nederland heeft de app al 11,5 miljoen gebruikers, waarvan 8,3 miljoen dagelijks gebruiker is. Vier jaar geleden telde Facebook 19 miljard dollar neer voor Whatsapp, omgerekend zo'n 35 tot 40 dollar per WhatsApp-gebruiker. Op dat moment had de berichtenapp maar één verdienmodel: gebruikers betaalden 1 dollar per jaar. Hier werd al veel van afgeweken, bijvoorbeeld door het verlengen van de gratis abonnementsperiode. Facebook schafte dit model af en hoewel de app explosief groeide, werd er geen cent meer verdiend. Daar komt nu verandering in: zakelijke gebruikers moeten gaan betalen voor contact met (potentiële) klanten via het in januari gelanceerde Whatsapp Business. In dit artikel lees je alles over de drie nieuwe mogelijkheden voor bedrijven om te communiceren met klanten.
Herinnering of ticket in een 'whatsappje'
Een herinnering voor een afspraak bij de tandarts, track-en-trace informatie voor een pakket, updates over vluchttijden, vliegtickets en concerttickets: ondernemingen kunnen deze voortaan direct naar de klant sturen via WhatsApp. Sommige berichten kunnen zelfs automatisch verstuurd worden. Voorwaarde is wel dat de klant zijn of haar nummer heeft doorgegeven via de website of app van het bedrijf. Alle berichten blijven versleuteld, verzekert Whatsapp.
Advertenties die linken naar WhatsApp
Verder worden voortaan advertenties getoond van partners waarmee WhatsApp samenwerkt. Deze advertenties verschijnen niet in WhatsApp zelf, maar onder meer bij Facebook of andere online diensten. Consumenten kunnen gelijk weer reageren via WhatsApp. Antwoord je als bedrijf niet binnen 24 uur, dan zal er een bedrag in rekening worden gebracht. Dit bedrag varieert van een halve dollarcent tot negen dollarcent, afhankelijk van het land. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat de toegang voor bedrijven tot WhatsApp ook een goede gebruikservaring oplevert voor haar gebruikers.
Directe klantondersteuning
Ten slotte kunnen bedrijven direct klantondersteuning bieden via de chat-app. Zo kun je als bedrijf meteen reageren op bijvoorbeeld klachten of vragen van klanten. Dat zorgt voor een snelle oplossing en tevreden klanten. In het geval van een vliegtuigmaatschappij kan het zo zijn dat een klant problemen heeft met een ticket, direct met jouw bedrijf appt en zo alsnog met het vliegtuig mee kan.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen